دسته‌بندی نشده

اجرا صحیح و اصولی موزاییک پلیمری

احتمالا ذهنیت شما نسبت به اجرا موزاییک پلیمری این میباشد که نصب آن بسیار ابتدایی میباشد و به راحتی میتوان آن را اجرا نمود اما اینطور نمیباشد و اگر شرایط درست اجرا را ندانید و بدون علم کافی این فرآیند را انجام بدهید قطعا بعد از گذشت مدت کمی به مشکلات متعددی برخورد مینمایید و احتمال اینکه کار شما به دوباره کاری انجام گیرد و هزینه اضافی برایتان داشته باشد بسیار است.

حال در این مقاله اجرا صحیح موزاییک پلیمری را برای شما بازگو مینماییم به طوری که تمام شرایط نصب را با اصول و استاندارد بتوانید یاد گیرید. به شما عزیزان اطمینان میدهیم که بعد از خواندن این مقاله بتوانید اصول یک اجرا تمیز و اصولی و درست را یاد گیرید و همین امر باعث جلوگیری از هزینه کردن اضافی و مشکلات بعد از اجرا برایتان شود.

اقدامات مهم قبل از اجرا موزاییک پلیمری

اولین و مهم ترین قدم در این امر خرید موزاییک با کیفیت میباشد زیرا هر چقدر هم اجرا شما با اصول باشد و تمام اصل های مهم اجرا را رعایت کرده باشید اما اگر محصول خریداری شما از کیفیت مرغوبی برخوردار نباشد به مشکل بر خواهید خورد.

نکته بسیار مهمی که حتما باید هنگام خرید موزاییک پلیمری به آن توجه نمایید مکانی میباشد که میخواهید محصول را اجرا نمایید و اگر محل اجرا کف پارکینگ و یا پشت بام باشد بهتر است از طرح های استفاده نمایید که سطح روی آن ها از آج کمتری برخورد باشد و سطح رویشان صاف باشد و اگر برای محوطه ساختمان و حیاط میخواهید استفاده نمایید از طرح های با آج بیشتر استفاده نمایید. در مورد شیب هم به همین گونه میباشد و پیشنهاد ما برای مکان های دارای شیب موزاییک پلیمری طرح مالون میباشد.

مرحله اول:نحوه اصولی و صحیح زیرسازی

زیر سازی درست و اصولی را میتوان مهم ترین مرحله نصب محصول نام برد. زیرا اگه زیر سازی اصولی انجام نگیرد و زیر کار قشنگ از وجود نخاله ها پاک نشده باشد بعد از اجرا متوجه لق شدن موزاییک ها و تراز نبودن آن ها و در نتیجه بعد ازمدتی شکسته شدن و لب پر شدن آن ها میشود که همین مورد برای افراد بسیاری پیش آمده است که ذهنیتشان این میباشد که علت بی کیفیتی محصول میباشد که اصلا اینگونه نمیباشد و دلیل اصلی بی دقتی در زیرسازی میباشد.

همچنین بسیاری از افراد بر این باورند که میتوان موزاییک را بر روی خاک اجرا نمود که این تفکر کاملا اشتباه میباشد و همچین موضوعی امکان پذیر نمیباشد. برای زیر سازی خوب و استاندارد بهترین کار برای کف کار پرکردن آن با شن و یا سنگدانه (قلوه سنگ) مییاشد.

نکته مهم این میباشد نباید بر زیر آن از نخاله پر شده باشد زیرا همانگونه که گفته شد این کار باعث بد شکل شدن موزاییک ها و ناترازی و حتی امکان نشست شود. پس از پر کردن زیر کار روی آن را آب گرفته و بعد خیس شدن و مخلوط آن باید رو آن را با غلطک صاف شود به طوری که کاملا یک دست بشود.

بعد از انجام این عمل با شلنگ تراز و یا دوربین از تراز بودن کف باید مطمعن شد و بعد از این عمل روی آن با ملات ماسه و سیمان پر میشود و در نتیجه با انجام این فرآیند زیر سازی و شیب بندی اصولی انجام میگیرد.پس در نتیجه با پاک سازی کف محوطه از نخاله و با مخلوط ماسه و سیمان میتوان زیر سازی با اصول را انجام داد و از دوباره کاری و هزینه اضافی جلوگیری نمود و از مشکلات بعد از مدتی جلوگیری نمود.

نحوه ساخت صحیح ملات زیر کار

بعد از پایان زیرسازی اصولی نوبت به مرحله نصب موزاییک پلیمری میرسد. مخلوط ملات برای نصب بسیار مهم میباشد. در کل این محصول را میتوان به دو روش نصب نمود.روش اول: از ترکیب مصالح سیمان . ماسه . آب میتوان موزاییک را اجرا نمود.

نکته قابل توجه این میباشد که باید ملات به گونه ای باشد نه بسیار خشک باشد و نه بسیار شل و مقدار سیمان استفاده شده هم کم نباشد و اصول این کار این میباشد که برای هر پنج متر مربع باید یک کیسه سیمان استفاده نمود.

روش دوم: از ترکیب سیمان سفید ، سیمان سیاه ، پودر سنگ میباشد. در این نوع باید مخلوط مصالح به صورت خیس تری باشد تا با زیر کار موزاییک پلیمری قشنگ مخلوط شود و بهم چسبندگی پیدا نماید و به ترکیب این مصالح با هم چسب بتن نیز میگویند.

برای نصب موزاییک پلیمری بهتر است از روش دوم استفاده نمایید زیرا به دلیل وجود روان کننده (رزین) در محصول و سنگدانه پشت آن محصول با ترکیب این مصالح بهتر و محکم تر نصب میشود. پس در نصب به روش دوم بهتر است ملات به گونه ای باشد که بعد از چکش زدن محصول قشنگ با ملات قاطی شود به گونه ای که از درزها بیرون زند و درزها را باکنار هم چیدن موزاییک ها هنگام اجرا پرنماییم.

مرحله نهایی: بند کشی اصولی و درست

بعد از اجرا بهتر است در طرح های که آج زیادی دارند تا حد امکان از دوغاب استفاده نشود دلیل هم احتمال کثیف شدن آن میباشد البته در این مورد اگر استاد کار حرفه ای باشد و تجربه بالایی داشته باشد میتواند بدون کثیفی با دوغاب درز موزاییک را پرنماید. برای بهتر و زیبا تر شدن اجرا میتوانید از دو روش دیگر برای بند کشی استفاده نمایید.

اگر موزاییک های شما رنگ بندی روشن و یا سفید دارند از ترکیب مصالح سیمان سفید و پودر سنگ استفاده نمایید و اگر رنگ بندی شما طوسی و یا تیره بود از ترکیب مصالح سیمان سیاه و پودر سنگ استفاده نمایید.

حالا ترکیب مصالح را بر روی سطح موزاییک ها ریخته و با یک جارو بر روی موزاییک ها جارو کشیده و این ملات را با کارتک مخصوص به داخل درز های موزاییک هدایت کرده و در ادامه به صورت قطره ای و با فشار کم آب را بر روی آن ریخته که این عمل باعث محکم تر شدن محصول میشود و با انجام این فرآیند ها محصول را به زیبایی فرش نمایید و در نتیجه طول عمر محصول بیشتر میشود و از هزینه کردن اضافی و دوباره کاری جلوگیری میشود.

سخن آخر

همانطور که ابتدای مقاله گفتیم نحوه اصولی و صحیح موزاییک پلیمری را برای شما عزیزان توضیح دادیم. توصیه ما برای شما بر این میباشد که حتما قبل از اجرا این مقاله را با دقت مطالعه نمایید و همچنین به استادکار خود نیز نکات را انتقال دهید. ما به شما قول میدهیم که بعد از خواندن این مقاله به بهترین شکل ممکن بتوانید موزاییک پلیمری خود را نصب نمایید.

امیدواریم در این مقاله کوتاه و کاربری توانسته باشیم اصول نصب را برای شما عزیزان بازگو نماییم. تا بعد از خرید موزاییک پلمیری بتوانید این محصول را به بهترین شکل اجرا نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *