دسته‌بندی نشده

مقایسه موزاییک پلیمری و پرسی

موزاییک پرسی ۴۰ در ۴۰ قصر

خب اگر شما هم انتخاب بین دو نوع موزاییک پلیمری و موزاییک پرسی برایتان دشوار است، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به بررسی هر کدام از این دو نوع موزاییک خواهیم پرداخت و در نهایت شما با در نظر گرفتن ویژگی‌های هرکدام به راحتی می‌توانید دست به انتخاب بزنید.

مقایسه موزاییک پلیمری و پرسی را در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم. پلیمر در حقیقت به درشت مولکولی اطلاق می‌شود که از تعداد زیادی واحد تکرار شونده تشکیل شده است. واژه «پلیمر» از دو بخش یونانی «polys» به معنی زیاد و «meros» به معنی بخش، قسمت یا قطعه گرفته شده‌است.

واحدهای تکرارشونده ای که به طور معمول از اتم‌های کربن و هیدروژن و گاهی از اکسیژن، نیتروژن، گوگرد، کلر، فلور، فسفر و سیلیکون ساخته می‌شوند. برای ایجاد زنجیره هایی از این واحدها، این قسمت های یکسان به صورت تکرارشونده ای از طریق واکنش شیمیایی به یکدیگر می‌چسبند یا به اصطلاح پلیمریزه می‌شوند.

مقایسه موزاییک پلیمری و پرسی

مقایسه موزاییک پلیمری و پرسی

اسامی دیگر موزاییک پلیمری

قبل از اینکه در مورد موزاییک پلیمری بخواهیم توضیحات جامع‌تری ارائه کنیم جالب است با اسامی دیگر این نوع موزاییک آشنا بشوید:

  • موزاییک پلیمری
  • موزاییک رزینی
  • سنگ مصنوعی سمنت پلاست
  • بتن پلیمری
  • سنگ پلیمری
  • کفپوش پلیمری
  • کفپوش بتنی پلیمری

اصلا موزاییک پلیمری چیست؟!

موزاییک پلیمری یا کفپوش بتنی پلیمری در حقیقت نوعی سنگ مصنوعی می‌باشد که تراکم آن بسیار زیاد است (به آن خود متراکم نیز می‌گویند) و این تراکم به این سبب ایجاد شده است که افزودنی‌های بتنی مانند رزین پلیمری و یا رزین سنگ مصنوعی به آن اضافه گشته است و به این فرآیند که همراه با لرزش به روی میز ویبره صورت می‌گیرد، پلیمریزاسیون می‌گویند.

برای اینکه با ساختار موزاییک پلیمیری بیشتر آشنا شوید خوب است بدانید که موادی که این موزاییک‌ها را می‌تواند تشکیل دهد شامل ماسه، سیمان، سنگ دانه‌های گوناگون، رزین‌های سمنت پلاس که همان سیال کننده های پلی کربوکسیلاتند، رنگ دانه‌های شیمیایی و هم چنین آب می‌باشد. این موزاییک‌ها در اندازه‌های متفاوت و رنگ‌ها و شکل و مدل‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

کفپوش‌های پلیمری به خاطر جذب آب پایینی که دارند و همچنین تراکم بالای آن‌ها، در برابر شرایط آب و هوایی سرد (بهترین کفپوش برای شرایط جوی و مناطق سرد) و وضعیت یخبندان و دشوار، مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند. موزاییک‌های پلیمری علاوه بر مقاومت فیزیکی فوق العاده ای که دارند، همچنین دارای مقاومت بسیار خوبی در مقابل عوامل شیمیایی نیز هستند و خب به دلیل اینکه جذب آب پایینی دارند، میزان تاثیر آلودگی بر آن‌ها کمتر است و از این بابت می‌تواند خیالتان راحت باشد که این موزاییک ‌ها دیرتر کثیف می‌شوند.

مقایسه موزاییک پلیمری و پرسی

مقایسه موزاییک پلیمری و پرسی

مزیت ها و برتری ‌های موزاییک‌های پلیمری

گفته می‌شود که چون مواد پلیمری مانند رزین در کفپوش پلیمری وجود دارند، از نظر مقاومت سایشی، خمشی و فشاری بسیار فوق العاده عمل کرده و این باعث برتری پیدا کردن موزاییک پلیمری نسبت به دیگر سنگ های طبیعی و مصنوعی می‌شود. همچنین موزاییک پلیمری به دلیل مزیت‌هایی که دارد طرفداران بسیاری را به سوی خوب جذب کرده است و خریداران فراوانی دارد. ما در ادامه به ذکر مواردی از این مزیت‌ها می‌پردازیم:

قابلیت شست و شوی ساده

قابلیت خود پاک شوندگی دارد و در بافت سنگ تیرگی ایجاد نمی‌شود.

عدم نفوذپذیری نسبت به آب

نصب راحت با ملات ماسه و سیمان و بدون دردسر

براق و جذاب است.

تنوع فراوان در سایز وابعاد، رنگ، طرح وشکل و مدل موزاییک

ماندگاری بالای رنگ از جمله نکات به شدت مورد تایید خریداران است.

به این علت که در سایز‌ها و اندازه‌های متفاوتی یافت می‌شود دیگر نیازی به برشکاری وجود ندارد.

گفته می‌شود که چند منظوره هستند؛ یعنی از یک طرح و رنگ می توان در در فضای بیرونی و درونی و برای کف، سقف، نما و فضای دکوراتیو استفاده کرد.

استقامت (کشش و فشار) بالاتر از سنگ طبیعی

استحکام و انسجام بالا

وزن پایینی دارد و سبک است.

سبک تر از سنگ‌های طبیعی هستند و به طور تقریبی حدودا 1100 تا 1300 کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارند که همین امر باعث می‌شود وزن کلی ساختمان کاهش یابد و در نهایت منجر به  کاهش اثر زلزله بر ساختمان می‌شود.

قیمت مناسب و عالی

موزاییکمقایسه موزاییک پلیمری و پرسی پلیمری

مقایسه موزاییک پلیمری و پرسی

کاربرد موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری یا موزاییک سمنت پلاست به دلیل قابلیت مقاومت بالای آن در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی در مقابل اتفاقات طبیعی و عوامل محیطی بسیار با دوام است و به همین سبب معمولا برای پوشش سطح محوطه‌های خارج از ساختمان و همچنین سنگ فرش‌هایی با طرح‌های متنوع و زیبا برای محل‌هایی مثل پیاده روها، حیاط‌ها، معابر پارک‌ها، پله‌ها، پارکینگ‌ها و … استفاده می‌شود.

یکی دیگر از موارد کاربرد موزاییک بتنی پلیمری بخاطر قابلیت ویژه ی مقاومتش در برابر یخ زدگی، ساختمان‌ها و سازه‌های مناطق سردسیر است که معمولا برای کفپوش‌های محوطه آنها از این نوع موزاییک استفاده می شود. به این علت که این موزاییک نسبت به آب نفوذ پذیری پایینی دارد، در برابر یخ زدگی و سرما دچار شکستگی و ترک نمی‌شود.

موزاییک پلیمری برای پوشش پشت بام خانه‌ها و روف گاردن بسیار مناسب است و استفاده از این نوع موزاییک به دلیل ضخامت کم و وزن پایینی تری که نسبت به انواع دیگر کفپوش‌های بتنی دارند در این قسمت خانه‌ها بسیار رایج است. همچنین برای قطعه قطعه کردن بخش‌های مختلف حیاط‌ها، به ویژه حیاط‌های بزرگ می‌توان از کفپوش‌های پلیمری بهره گرفت.

از جمله مکان‌هایی که خیلی از این نوع موزاییک ‌استفاده می‌کنند محیط‌های صنعتی می‌باشد که دلیل اصلی آن به خاطر وجود قابلیت ماندگاری بسیار زیاد موزاییک پلیمری در برابر وجود عوامل و مواد شیمیایی محیط و ضربه‌ها می‌باشد. همچنین این موضوع که تمیزکاری آن بسیار راحت است، سبب شده که در این محیط‌های صنعتی که نیاز به سرعت عمل بالای افراد و کارکنان دارد، کفپوش‌های موزاییکی بسیار محبوب باشند.

از دیگر موارد کاربرد موزاییک پلیمری به عنوان زیباسازی فضاهاست. مکان‌هایی مانند محوطه مجتمع های مسکونی و تجاری و فروشگاه‌ها، مدرسه‌ها، ویلاها و منازلی که به زیبایی محیط بسیار اهمیت می‌دهند، موزاییک پلیمری به سبب رنگ و طرح‌های متنوعی که دارد انتخاب مناسبی است. به طور کلی موزاییک‌های پلیمری دارای کاربردهای فراوانی هستند و به خصوص در فضاهایی که رفت و آمد زیادی دارند، این نوع کفپوش‌ها انتخاب صحیح و به جایی می‌باشند.

 

موزاییک پرسی

خب حالا که با موزاییک پلیمری آشنا شدید، نوبت آن رسیده است که نگاهی هم به موزاییک پرسی بیندازیم و ببینیم چه ویژگی‌هایی دارد و موارد مصرفی آن چیست؟!

گفته می ‌شود که موزاییک‌های پرسی در کشورهای آلمان و ایتالیا بسیار محبوب هستند و فروش و استفاده از این محصول در این دو کشور بسیار شایع است. اما این نوع از موزاییک‌ها چگونه تولید می‌شوند؟ در واقع موزاییک پرسی در کارخانه‌ ها به صورت دو لایه ای ( با در نظر گرفتن اینکه لایه زیرین نسبت به لایه رویی دارای ضخامت بیشتری است. ) تولید می‌شود و سپس تراکم آن توسط ماشین آلات پرس با فشار ۱۶۰ بار انجام می‌گیرد.

لایه رویین آن را سنگدانه‌های ریز یا درشت و سیمان و مکمل‌های افزودنی تشکیل می‌دهند و لایه زیرین آن را همان بتن پایه موزاییک تشکیل می‌دهد. به صورت کلی هرچه ضخامت لایه رویی آن بیشتر باشد یعنی آن موزاییک از کیفیت بالاتری برخوردار است. موزاییک‌های پرسی معمولا پس از اینکه تحت فشار قرار گرفتند و تولید شدند با استفاده از دستگاه‌های مخصوص ساب زده می‌شوند. این کار موجب می‌شود تا زیبایی های سنگ های به کار رفته در آن دو چندان شده و بیشتر به چشم بیایند.

به سبب فشار بسیار زیادی که توسط ماشین آلات پرس در فرایند ساخت این محصول به آن وارد می‌گردد، استحکامش بالا می‌رود و دوام و مقاومت فوق العاده ای در برابر یخ زدگی، فرسایش طبیعی و عوامل محیطی به دست می‌آورد.

اگر قصد خرید این محصول را داشتید، خوب است بدانید که شرکت‌ها، کارخانه‌ ها و به طور کلی سازندگان این نوع موزاییک بنا به درخواست مشتریان خود قابلیت نانو شدن را می‌توانند به این محصول اضافه کنند.

 

انواع موزاییک پرسی

موزاییک پرسی در طرح های مختلف به فروش می‌رسد. در اینجا شما را با انواعی از این موزاییک آشنا می‌کنیم :

موزاییک‌های پرسی ساب خورده ساده

موزاییک‌های پرسی ساب خورده مخصوص زیر پارکت‌ها و پشت بام‌ها

موزاییک‌های پرسی در طرح موج

موزاییک‌های پرسی در طرح پلنگی

موزاییک‌های پرسی در طرح آجری

 

موارد کاربرد موزاییک پرسی

این موزاییک برای محیط‌های روباز و پیاده رو و فضاهای پرتردد گزینه ی مناسبی است.

موزاییک‌های پرسی در مقایسه با موزاییک‌های بتنی دارای خلل و فرج‌ها یا منافذی هستند و همین امر باعث بالا رفتن میزان جذب موزاییک پرسی نسبت به موزاییک بتنی می شود.

 

استفاده از موزاییک های پرسی در مناطق سردسیر توصیه نمی شود. ( در مناطق سردسیر بهتر از موزاییک‌های پلیمری استفاده کنید.)

موزاییک‌های بتنی اغلب یک لایه هستند و نسبت به موزاییک پرسی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته دیگری که در مقایسه ی این دو نوع موزاییک می‌توان گفت این است که موزاییک‌های پلیمری تنوع رنگ بسیار زیاد دارند اما موزاییک پرسی معمولا در رنگ های قرمز و زرد تولید می شوند.

 موزاییک پرسی ۴۰ در ۴۰ قصر

موزاییک پرسی ۴۰ در ۴۰ قصر

سخن پایانی

خب حالا به انتهای این مقاله رسیدیم. همانطور که دیدید هر کدام از این دو نوع موزاییک مزیت‌ها و برتری‌هایی دارند. ما سعی کردیم که تمامی نکات ارزشمند و کمک کننده ای که شما را در انتخاب محصول مورد نظرتان راهنمایی می‌کند، در اختیارتان قرار دهیم. در این قسمت این شما هستید که باید با در نظر گرفتن تمامی این ویژگی‌ها، موارد کاربرد و مصرف موزاییک پلیمری و موزاییک پرسی دست به مقایسه بزنید و در نهایت با در نظر گرفتن شرایط محیطی خودتان انتخاب درست و مناسبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *