دسته‌بندی نشده

واش بتن چیست؟

با معرفی و بررسی ویژگی‌های واش بتن با شما همراه هستیم. امروزه با گسترش جهان، دنیای مدرن روز به روز در حال تغییر و تحول است. با گسترش صنعت ساخت و ساز، مصالح ساختمانی نوین پا به عرصه وجود گذاشتند. مصالح نوین که طبق آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته شده اند، از قابلیت‌ها و مزایایی برخوردارند که مصالح قدیمی گذشته فاقد آن هستند.

مصالح قدیمی که در ساختمان سازی استفاده می‌شدند متاسفانه ویژگی‌ها و مزایای محدودی داشتند که نه تنها به دلیل کیفیت کم عمر کوتاهی داشتند بلکه باعث کاهش عمر ساختمان می‌شدند و این از معایب استفاده از مصالح قدیمی است. مصالح نوین که امروزه در صنعت ساختمان سازی گسترش یافتند سبب شده‌اند تا ساختمان‌ها و سازه‌های امروزی از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار باشند. در ادامه شما را با یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد امروزی آشنا می‌کنیم.

موزاییک واش بتن سفیر مشکی 40 40

موزاییک واش بتن سفیر مشکی 40 40

موزاییک واش بتن چیست؟

موزاییک واش بتن در واقع از عبارت انگلیسی Washed Concrete گرفته شده است و در دنیای مصالح ساختمانی کاربرد دارد. واش بتن نوعی از موزاییک است که معمولاً برای تزیین یا زیباسازی محوطه استفاده می‌شود، نام دیگر آن موزاییک شسته یا موزاییک سنگ برجسته است. مواد سازنده واش بتن، سیمان ، ماسه ، پودرسنگ با سنگدانه‌های ریز رنگی یا درشت و روان کننده هستند.

در آخرین مرحله از تولید واش بتن برای این که سطح موزاییک سنگ‌های معینی داشته باشد، مواد را با آب می شویند. یکی از دلایل متمایز بودن واش بتن این است که در زمان شسته شدن مواد بسته به میزان شسته شدن یا ساب خوردن، برجستگی و طرح سطح موزاییک تغییر می‌کند برای اینکه در سطح موزاییک سنگ‌های رنگی بیشتر نمایان شوند، باید موزاییک واش بتن بیشتر با ساب فرچه ای سابیده شود و برای این که سنگ‌ها کمتر در سطح موزاییک بیرون زده باشند باید ساب نواری بخورند.

سنگ‌های ریز و درشتی که در سطح موزاییک دیده می‌شوند طیف رنگ‌های واش بتن را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید واش بتن می‌تواند تک رنگی یا چند رنگی باشد. از میان واش بتن‌های تک رنگ، رنگ‌های سفید،قرمز،مشکی از محبوبیت زیادی برخودارند.

ساخت و تولید موزاییک واش بتن

موزاییک واش بتن بر اساس نحوه تولید در سه دسته قرار می‌گیرد:

  1. تولید به طریق لرزش (ویبره زدن)
  2. تولید به روش افزودنی
  3. تولید به روش پرسی

در تولید به طریق لرزش ابتدا مصالح تولید را که از ماسه ، سیمان ، سنگدانه تشکیل میشود را به درون میکسر ریخته و بعد فرآیند مخلوط آن را به درون قالب های لاستیکی ریخته و از طریق لرزش جنس را به تولید میرسانیم.بعد از تمام شدن آن را به درون گرم خانه مخصوص انتقال میدهیم و بعد از گذشت 24 ساعت محصول برای ساب زدن آماده مینماییم.

نکته قابل توجه این میباشد که بعد از فرآیند ساب زدن میتوان محصول را برای بارگیری آماده نمود اما بهتر است به مدت دو روز آن را آب دهیم و بعد از آن ارائه دهیم و دلیل این امر نیز محکم تر شدن سیمان و در نتیجه مقاوم تر شدن آن بعد از اجرا میباشد میباشد.

طریقه تولید به روش افزودنی دقیقا مثل تولید واش بتن ویبره میباشد با یک تفاوت که در تولید به این روش مواد روان کننده (رزین) نیز به آن اضافه مینماییم.اضافه شدن رزین باعث میگردد که محصول در برابر مناطق سردسر مقاوم گردد زیرا بدون مواد افزودنی احتمال شکسته شدن و خورد شدن آن در مناطق سردسیر وجود دارد.

ابعاد واش بتن های ویبره و افزودنی دار 40×40 , 50×50 ، 60×30 میباشد.از لحاظ ظاهری نیز هیچ تفاوت ظاهری با یک دیگر ندارند که طرح آن ها ساده میباشد و انتخاب آن ها بر اساس سنگدانه بر روی آن ها میباشد. که میتوان بر اساس سلیقه افراد در ترکیب روی آن ها از سنگدانه های سفید ، مشکی ، قرمز ، لیمویی ، رودخانه ای ، آجیلی استفاده نمود.

در تولید پرسی مصالح کار با روش های دیگر تولید یکسان میباشد تفاوت در این روش فرآیند تولید آن میباشد. اینگونه که بعد از مخلوط مصالح با میکسر آن را درون قالب های آهنی ریخته و از طریق پرس تولید مینماییم. ساب زدن به این روش نیز متقاومت میباشد و برعکس تولید ویبره ای که با ساب فرچه ای محصول را ساب میزنیم در این روش باید محصول را با ساب نواری ساب بزنیم. این محصول از لحاظ شکل ظاهری روی آن هم میتوان برجسته نمود و هم میتوان مانند موزاییک پرسی روی آن را صاف نماییم.شکل ظاهری آن نیز کاملا ساده میباشد و همانند دیگر واش بتن ها انتخاب آن بر اساس سلیقه سنگدانه ها میباشد.

نکته قابل توجه این می باشد که واش بتن در بعضی از موارد و به سلیقه افراد که می خواهند ابعاد بزرگتر از حد استاندارد اجرا نمایند به صورت درجا اجرا می شود، که این مورد بیشتر در کشورهای صنعتی و پیشرفته رونق دارد. در این روش لایه سیمان را زیرسازی کرده و سپس سنگ دانه‌ها و دیگر مواد را روی آن با فشار پرس می‌کنند. این روش به دلیل محدودیت در هزینه‌ها در ایران زیاد مقرون به صرفه نیست.

موزاییک واش بتن آجیلی 40 40

موزاییک واش بتن آجیلی 40 40

نحوه اجرای موزاییک واش بتن

در هر کاری نحوه اجرا بسیار اهمیت دارد. اگر مرحله اجرای موزاییک واش بتن به خوبی انجام نشود نه تنها باعث زیبایی محوطه نمی‌شود بلکه چهره زشتی را در محیط ایجاد می‌کند. برای اینکه اجرای موزاییک واش بتن طبق اصول محوطه سازی انجام شود ابتدا شیب بندی سطح محوطه را انجام می‌دهند و سپس مواد زیر سازی که همان ملات ماسه‌سیمان هستند، را روی کف سطح ریخته و آن را برای قرار گرفتن موزاییک‌ها آماده می‌کنند.

بعد از آن موزاییک‌ها را روی سطح محوطه قرار می‌دهند. یکی از نکاتی که در هنگام اجرا واش بتن باید اجرا شود این است که مواد سطح زیر کار به طور همگن کوبیده و متراکم شود تا سطح صاف باشد. در هنگام جایگذاری موزاییک‌ها باید بین ۱ تا ۵ سانتیمتر فاصله قرار داد. برای اینکه این فاصله بین موزاییک‌ها پر شود می‌توان علاوه بر سیمان از چمن و سنگ نیز استفاده کرد.

در هنگام جایگذاری موزاییک‌ها بسیار باید مراقب بود تا سیمان و دوغاب لایه زیرین روی موزاییک‌ها ریخته نشود؛ زیرا که اگر این کار صورت گیرد سیمان به شیار و منافذ سنگ‌های سطح موزاییک نفوذ کرده و تمیز کردن آن بسیارسخت است. ولی اگر دوغاب روی موزاییک‌ها ریخته شد به هیچ عنوان نباید از مواد شوینده که بسیار قوی هستند مانند اسید‌ها استفاده کرد.

در کنار تمام این نکات مهم ترین اصلی که باید رعایت نمایید انتخاب استاد کار ماهر میباشد. زیرا اگر بهترین جنس را با بهترین مصالح اجرا را دست استاد کار نابلد قرار دهید مطمئن باشید به بدترین شکل آن را اجرا مینماید و همین امر باعث دوباره کاری و هزینه اضافی برای شما خواهد شد.

برای دوام بیشتر و محکم تر شدن میتوانید درزها را تا به نزدیک لبه کار نزدیک نمایید همین کار باعث میگردد که سنگدانه ها از لبه ضربه نخورند و در عمر آن ها بسیار تاثیر گذار میباشد.

کاربری و کاربرد موزاییک واش بتن

موزاییک واش بتن به دلیل این که ویژگی‌ها و خصوصیات مثبت زیادی دارد می‌توان گفت که در همه جا به کار گرفته می‌شود و به همین دلیل واش بتن چیست؟ یک سؤال مهم به شمار می آید. در پیاده روها و تمام فضاهای عمومی که برای عبور انسان هستند، در تمام مناطق آب و هوایی کاربرد دارد. البته در مناطق آب و هوایی که بسیار سرد هستند موزاییک واش بتن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

و در این مناطق حتما اگر میخواهید از این محصول استفاده نمایید باید از نوع افزودنی دار آن استفاده نمایید و اگر به دنبال جایگزین مطمئن و مقاوم برای آن در مناطق سردسیر هستید میتوانید از موزاییک پلیمری استفاده نمایید.

موزاییک واش بتن  کاربرد زیاد آن در  پوشاندن کف سطح حیاط و محوطه انواع ساختمان‌ها است. البته به جز ساختمان‌ها در ویلا، باغ و تمامی مناطق مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین موزاییک واش بتن به دلیل زیبایی آن در پشت بام و روف گاردن نیز کاربرد دارد. علاوه بر موارد گفته شده می‌توان به محصولاتی که از واش بتن تولید می‌شوند اشاره کرد. محصولاتی مانند جدول دورباغچه‌ای که از واش بتن ساخته شده است.

البته در موارد استفاده برای پشت بام حتما باید از زیر کار خود و محکم بودن کف واش بتن خود اطمینان حاصل نمایید زیرا اگر اینگونه نباشد احتمال نشست وجود خواهد داشت واگر سقف پشت بام زیر سازی محکمی ندارد بهتر است از قطعات بتنی سبک تر مانند موزاییک پلیمری و موزاییک پرسی استفاده نمایید

جدول فانتزی طرح محرابی واش بتن (سفید_قرمز)

جدول فانتزی طرح محرابی واش بتن (سفید_قرمز)

وزن ، ابعاد ، ضخامت ، ظرفیت حمل واش بتن

به طور کلی وزن واش بتن ها در همه نوع آن بسیار نزدیک بهم میباشد و بین 73تا78 کیلو گرم میباشد ابعاد آن ها در تولید به روش ویبره ای 50×50 ، 60×30 ، 40×40 میباشد.در تولید به روش پرسی نیز 70×30 ، 60×30 میباشد‌.ظرفیت حمل این محصول دوست داشتنی برای وانت پیکان 15متر مربع ، نیسان 30 الی 35 متر مربع ، خاور 60 متر مربع ، بادسون 80 الی 100 متر مربع ، کامیون تک 6 چرخ 120 الی 130 متر مربع ، کامیون جفت 10 چرخ 200 الی 210 متر مربع ، تریلی 330 الی 350 متر مربع میباشد.

سخن آخر

در این مقاله شما با این نوع از موزاییک آشنا شدید. استفاده از واش بتن بسیار به صرفه و کم هزینه تر است. موزاییک واش بتن به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند طیف رنگی نامحدود، مقاومت در برابر بارش باران و همچنین داشتن طول عمر بالا، از بسیاری از مصالح دیگر پرکاربردتر و مناسب‌تر است.

اگر سعی دارید مصالحی که در ساخت ساختمان شما به کار می‌روند از کیفیت بالایی برخوردار باشند بهتر است برای پوشش کف مکان‌های خارجی ساختمان خود حتما از واش بتن استفاده کنید. برای خرید موزاییک واش بتن به صورت اینترنتی می توانید به سایت پایا موزاییک رفته و از محصولات این سایت دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *