انواع موزاییک, موزاییک طرح سنگ فرش

موزائیک طرح سنگ فرش

موزائیک طرح سنگ فرش نوعی کفپوش متراکم و فشرده شده است که با دو نوع مصالح ماسه ای یا پلیمری و در کارگاه تولید میشود از این نوع موزائیک عموما  درحیاط،پارکینگ،و یا محوطه سازی استفاده می شود .در واقع موزائیک طرح سنگ فرش از خانواده واش بتن ها محسوب می شود. ترکیب سیمان، سنگ معدنی با رنگ طبیعی و چسب مواد تشکیل دهنده واش بتن هستند.

در تولید موزائیک با طرح سنگ فرش نیز همان مراحل تولید واش بتن انجام می شود. درواقع باید گفت  این نوع موزائیک بر اثر فشار و لرزشی که به آن وارد می شود تراکم مورد نیاز خود را به دست می آورد. کفپوش طرح سنگ فرش از دو لایه زیرین و رویی تشکیل شده است . لایه زیرین از مقاومت بیشتری نسبت به لایه رویی برخوردار است چرا که وظیفه تحمل فشار به موزائیک با آن است این لایه از سیمان،ماسه و آب تشکیل شده است و ضخامت بسیار بالایی نیز دارد.لایه رویی این نوع موزائیک از پودر سنگ،اب،سیمان و مخلوط سنگ دانه های رنگی تشکیل شده است.عموما در ساخت این نوع موزائیک از رنگ های قرمز،طوسی وزرد بیشتر استفاده می شود .

 

موزائیک طرح سنگ فرش

موزائیک طرح سنگ فرش 

روش های تولید موزاییک طرح سنگ فرش

باید گفت راه های مختلفی برای تولید موزاییک طرح سنگ فرش وجود دارد که ما در ذیل به آن ها اشاره میکنیم؛

۱_ روش پرسی

برای تولید موزاییک های واش بتن حتما باید مواد به کار برده در آن متراکم شده باشند فلذا یکی از راه های متراکم ساختن آن استفاده از  دستگاه پرس است در واقع تراکم موجود در موزاییک طرح سنگفرش به دلیل اعمال فشار با استفاده از دستگاه پرس ایجاد می شود. این فشار با کمک دستگاه پرس سببب می شود که خلاهای موجود در موزائیک پر شده و متراکم شود.

۲_ روش ویبره ای یا لرزشی

در این روش به جای استفاده از دستگاه پرس با ایجاد لرزش به کمک دستگاه ویبره مواد یکنواخت شده و فضای خالی آن پر میشود. در این موارد معمولا به خاطر داشتن سطحی صاف نیاز به ساب نیست

البته اگر در موزائیک های طرح سنگ فرش از سنگ های تزئینی استفاده شده باشد معمولا برای نمایان شدن آن سنگ ها عمل ساب صورت می گیرد.

پس از تشکیل موزائیک ها به این روش نوبت به طراحی آن ها میرسد؛ در این حال موزاییک ها را به دسته های مختلفی طبقه بندی می کنند. کفپوش های طرح سنگ فرش  با استفاده از ابزار های متفاوت طرح زنی شده و به بازار عرضه می شوند.این ها روش هایی است که برای تولید موزائیک طرح سنگ فرش مورد استفاده قرار میگیرد.

مشخصات موزائیک طرح سنگ فرش

مشخصات موزائیک طرح سنگ فرش

مشخصات موزائیک طرح سنگ فرش

کفپوش های طرح سنگ فرش عموما در ابعاد ۴۰در ۴۰ یا ۳۰در ۳۰  سانتیمتر تهیه می شوند. درواقع این موزائیک ها ابعاد مشخصی دارند وعلت تهیه آن ها در این ابعاد آن است که رعایت این ابعاد موجب سهولت در حمل و نقل آن و همچنین سهولت نصب موزائیک می شودو اگر هنگام نصب، موزائیک شکست این امکان را می دهد که بتوان موزائیک دیگری را جایگزین آن کرد .

باید گفت قیمت موزائیک های طرح سنگ فرش به شکل متر مربع محاسبه می شود.در خصوص اینکه قیمت این موزائیک ها چقدر است نمی توان قیمت دقیقی بیان کرد چرا که بسته به نوع مواد به کار برده،کیفیت تراکم، روش تولید وطرح موزائیک، قیمت این نوع موزائیک نیز متفاوت است.

کاربرد موزائیک های طرح سنگفرش

همان طور که بیان شد عموما از این موزاییک ها برای حیاط،روف گاردن،پارکینگ، ویلاها و باغها، محوطه سازی و فضاسازی ادارات ، اماکن عمومی،  منازل مسکونی و.. استفاده می شود. ممکن است محل استفاده موزائیک در مقابل نور آفتاب باشد اما جای نگرانی نیست چرا که این نوع موزائیک ها مقاوم بوده ودر مقابل نور خورشید تغییر رنگ نمی دهند.ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که از این موزائیک های طرح سنگ فرش برای چه مدتی می توان استفاده کرد؟ و آیا با گذر زمان دچار فرسایش می شوند و یا خیر و یا نیاز به تعویض دارند یا نه؟

باید گفت کفپوش های طرح سنگ فرش به دلیل مواد استفاده شده در آن و متراکم سازی این نوع موزائیک در برابر سرما،گرما،یخ زدگی و سایش مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. در واقع این نوع موزائیک از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و طول عمر آن نیز مناسب است درواقع باید گفت در گذشته عموما این نوع موزائیک ها تا حدود ۳۵ درصد متراکم می شدند ولی امروزه تا حدود ۹۹درصد امکان تراکم برای این نوع موزاییک های طرح سنگ فرش وجود دارد،فایده این امر آن است که هر چه میزان تراکم موزائیک بالا باشد مقاومت آن نیز افزایش می یابد، بنابراین باید گفت امروزه با موزائیک های مقاوم تری نسبت به گذشته مواجه هستیم و این یه مزیت بزرگ برای استفاده از این نوع موزائیک محسوب می شود.پس هیچ جای نگرانی برای خریدار آن وجود ندارد.

کلام آخر

نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد آن است که این نوع موزائیک ها در طرح و رنگ های مختلف تولید می شوند و این امکان را به مصرف کننده می دهند که با توجه به محیط مورد نظر خود و رعایت رنگ ها سنگ فرش مورد نیاز خود را انتخاب نماید.  باید گفت استفاده از موزائیک های طرح سنگ فرش از گذشته های دور بین مردم طرفدار زیادی داشته است .شاید علت آن این باشد که این موزائیک ها شباهت زیادی به سنگ های طبیعی داشته و در رنگ های زیبایی تهیه می شود و در کنار زیبایی بصری خود مقاومت بالایی نیز داشته است.  از سوی دیگر استفاده از آن نسبت به استفاده از سنگ های طبیعی مقرون به صرفه بوده و همین عوامل سبب شده که مصرف کنندگان زیادی را به خود جلب کند.

موزائیک با طرح سنگ فرش در طرح های مختلفی از سنگ تهیه می شود و  و همین موارد باعث شده که بازار این نوع سنگ ها رونق فراوانی داشته باشد زیرا با توجه به ذخایر غنی موجود در کشورمان ایران، مواد اولیه ساخت این موزاییک ها کاملا در دسترس تولید کنندگان قرار دارد.صادرات این محصول نیز به دلیل کیفیت بالای موزاییک ایرانی از موقعیت خوبی برخوردار است. همچنین مراکز فراوانی برای عرضه انواع کفپوش ها و موزاییک های سنگ فرش وجود دارد که علاقه مندان می توانند با مراجعه به این مراکز از سنگ فرش های با قیمت مناسب و با کیفیت بهره ببرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *