انواع کفپوش, کفپوش بتنی, کفپوش پرسی

تفاوت کف پوش بتنی و پرسی

برای نصب کف پوش در منزل و محیط اداری انواع مختلفی در بازار کشور وجود دارد. یکی از محبوب و رایج ترین کف پوش ها نوع بتنی آن است. بهتر است بدانید کف پوش بتنی از نوع کف پوش هایی است که به دلیل طراحی سخت برای محوطه ساختمان یا فضا باز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه کف پوش بتنی از ساختار بسیار سختی تشکیل شده است برای مکان هایی که تردد بیشتری در آن جا وجود دارد استفاده می شوند و برای این جاها بسیار مناسب به نظر می رسد. این کف پوش از سطحی که مسطح با بتن و سمباده است ساخته می شود. به دلیل وزن بالا برای محیط های باز، پرتردد و در مسیر رفت  و آمد زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های کف پوش های بتنی ضد سایش آن ها است و در مقابل شرایط آب و هوایی تغییر نمی کند. کف پوش های بتنی مناسب معابر، جایگاه های سوخت ، پالایشگاه ها، انباری ها و مکان های بهداشتی و تزئینات مورداستفاده قرار می گیرد. در ادامه مطلب با انواع کف پوش های بتنی و پرسی و کاربرد آن ها آشنا می شویم.

تفاوت کف پوش بتنی و پرسی

تفاوت کف پوش بتنی و پرسی

 انواع کف پوش بتنی در مقایسه با پرسی

کف پوش های بتنی به دو دسته بلوک پازلی و دال بتنی تقسیم  بندی می شوند. نوع پازلی کف پوش ها در جنگ جهانی دوم توسط هلندی ها اختراع شد. زیرا به دلیل کمبود آجر و سفال از بتن برای ساخت کف پوش استفاده کردند و مورد توجه مردم قرار گرفت و در بین مردم محبوبیت پیدا کرد. با محبوبیت زیاد اما دارای نقطه ضعف هایی هم بود و به صورت آشکار مشاهده می شد و آن این بود که با اینکه عمر بالای این کف پوش ها ضمانت شده است اما ظاهر طبیعی نداشت و کف پوش به نظر نمی رسید. در بررسی های دیگری که انجام شد کف پوش های پرسی نسبت به بتنی دارای زیبایی و تنوع بیشتری برای خریداران هستند. در نتیجه هر سلیقه ای کف پوش های بتنی را دوست ندارد.

کف پوش های پرسی که یک نوع بتن محسوب می شوند  تراکم موجود در هر کف پوش را توسط فشار وارده از پرس حاصل می کنند. این کفپوش ها از ترکیبات مختلف مانند ماسه، سیمان، سنگدانِ، پودر سنگ و آب به وجود می آید. علاوه بر این، کف پوش پرسی در مقایسه با کف پوش بتنی ساده بسیار زیبا و طبیعی به نظر می رسد. کف پوش پرسی با کنار هم قرار دادن هرکدام از آن ها یک تصویر بسیار زیبا ایجاد می شود. کف پوش پرسی یکی از پرکاربردترین کف پوش ها در مصالح ساختمانی به شمار می آید. بهتر است بدانید کف پوش پرسی در برابر سایش استحکام بسیاری دارد و نام قدیمی آن کف پوش بتنی موزاییک است.

به دلیل مزایای بسیار ویژه و خوب  که برای پیاده رو دارد در معابر پیاده و مسیرهایی که پرتردد هستند بسیار مناسب به نظر می رسد. نوع دیگر کف پوش های پرسی، خودکار آن است که به کف پوش ساده ایرانی نیز معروف است. این نوع کف پوش برای حیاط ساختمان یا به عنوان پارکت بسیار زیاد استفاده می شود. مراحل تولید کف پوش پرسی خودکار با دستگاه انجام می شود و فرایند آن کاملاً خودکار بوده است. تفاوت آن با کف پوش های بتنی در مقاومت بالای آن ها و ایجاد آن با دستگاه است و نسبت به کف پوش های بتنی کمتر دچار ساییدگی یا خورد شدگی می شود. این نوع کف پوش های پرسی در مقایسه با کف پوش های ساده یا بتنی انعطاف یا خمش بیشتری نیز دارا هستند که جلوه زیباتری نیز نسبت به کف پوش بتنی دارند.

 

 انواع کف پوش بتنی در مقایسه با پرسی

 انواع کف پوش بتنی در مقایسه با پرسی

معایب کف پوش بتنی نسبت به پرسی

هر محصول تولیدشده در کنار مزایایی که دارد می تواند معایبی نیز داشته باشد که شما در هنگام تصمیم گیری برای خرید آگاه تر باشید. به طور کلی، پوشش هر کالایی به مرور زمان تغییر رنگ خواهد داد که وجود سوراخ هایی که دراین بتن ها نیز وجود دارد به مرور زمان می تواند رنگ خود را از دست دهد و دچار ساییدگی شوند اما کفپوش های پرسی اینگونه نیستند و فقط ممکن است در طول زمان دچار ساییدگی بشوند و رنگ آن ها در طول زمان از بین نخواهد رفت. این کفپوش های پرسی دارای یک لایه محافظ هستند که در برابر خوردگی رنگ مقاوم هستند و برای مدت های زیادی رنگ آن ها تغییر نمی کند.

کفپوش های بتنی به دلیل سوراخ هایی که در بتن به صورت طبیعی وجود دارد روغن را جذب می کنند و مثل یک لک بر روی آن ها باقی می ماند اما کف پوش های پرسی دارای یک لایه محافظ هستند در نتیجه روغن را جذب نمی کنند و با یک شستشو ساده پاک می شود.

به دلیل وجود سوراخ و فضایی که در زیر این کفپوش های بتنی وجود دارد و پر نمی شود علف های هرز قابلیت رشد پیدا می کنند و از درز ها خارج شوند اما کفپوش های پرسی بسیار مقاوم هستند و درزهای آن ها گرفته شده است در نتیجه علف های هرز یا گیاهان هرز نمی توانند رشد کنند و فضای ناخوشایندی به وجود بیاورند. به دلیل فشرده بودن کف پوش های پرسی نسبت به نوع بتنی برای مناطق سردسیر نیز بسیار کاربرد دارد زیرا در مدت طولانی از بین نمی رود و دوام کافی را دارد. موزاییک های پرسی به دلیل حساسیتی که در تراکم آن ها رعایت می شود نسبت به کفپوش های بتنی باعث می شود از کیفیت بالایی برای استفاده در محیط ساختمان یا فضای سبز اداره برخوردار باشد.

معایب کف پوش بتنی نسبت به پرسی

معایب کف پوش بتنی نسبت به پرسی

معایب کفپوش پرسی

البته باید بگوییم موزاییک های پرسی نیز دارای معایبی نسبت به نوع بتنی و دیگر کفپوش ها هستند و آن نوع رنگ بندی آن ها است که نسبت به نوع دیگر مثل ویبره ای از تنوع رنگ کمتری برخوردار هستند. به دلیل اینکه در موزاییک های پرسی نسبت به انواع دیگر آن از مواد خاصی با عنوان روان شونده استفاده نمی کنند به همین دلیل، تنوع رنگ نیز، ندارند. مهم ترین معایب کفپوش های پرسی کم بودن مقاومت لایه رویی آن هاست و سایش سطح آن ها در طولانی مدت باعث می شود زیبایی خود را از دست بدهند. سطوح مختلف انواع کفپوش ها نسبت به کفپوش پرسی دارای سطح صاف تری است و مقاومت بالایی نیز دارند. برای نصب محصولات یا پرسی به چکش زدن زیادی نیازمند هستیم اما در انواع دیگر موزاییک ها مثل نوع ویبره ای به آسانی قابل نصب هستند. محصولات پرسی تنها در سه رنگ زرد، قرمز و مشکی قابل تولید هستند اما انواع دیگر محصولات یا کفپوش ها در انواع و رنگ های مختلف قابل تهیه یا خرید هستند. کف پوش های پرسی در سایز های بیست در بیست و بیست در سی برای حیاط خانه و محیط اداری و پارکت قابل خریداری و نصب است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *