انواع کفپوش

انواع کفپوش نابینایان

امروزه با توجه پیشرفت و توسعه ساخت و تولید کفپوش ها شاهد تولیداتی توسعه یافته هستیم. به حدی که می توان برای نمونه به انواع کفپوش ها برجسته مخصوص نابینایان اشاره کرد، مجموعه پایا موزاییک در این مقاله قصد دارد ضمن معرفی کفپوش برجسته نابینایان اطلاعات کاملی در حوزه خرید و فروش این نوع کفپوش به شما منتقل کند، پس در ادامه با ما همراه باشید.

کفپوش ها انواع مختلفی دارند و وابسته به نوع مواد به کار رفته شده در آن ها هر کدام در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، ما در ادامه به بررسی انواع کفپوش ها خواهیم پرداخت که عبارتند از:

● کفپوش های مناطق مسکونی و منازل
● کفپوش های صنعتی
● کفپوش های اپوکسی
● کفپوش های پرزدار
● کفپوش های متحرک
● کفپوش های گرمایشی
● کفپوش های نابینایان
● و….

کفپوش نابینایان چیست؟!

همانطور که می دانید امروزه کاربرد و استفاده از کفپوش ها بسیار زیاد است. انواع کفپوش ها پوشش هایی هستند که در فرم های و قالب های از پیش ساخته شده قرار می گیرند. در واقع این پوشش های فرم گرفته عمدتا به صورت زینتی و بهداشتی هستند؛ رفته رفته پس از تولید اولین کفپوش ها نوعی دیگر از این محصولات وارد بازار شدند که بسیار کاربردی تر هستند. برای نمونه می توان به کفپوش نابینایان اشاره کرد، ساخت و تولید کفپوش برجسته نابینایان با این هدف بود که این محصولات رویه و لایه هایی هستند که می توانند کف ساختمان یا هر مکان دیگری قرار بگیرند.

 

کفپوش های برجسته نابینایان در چند نوع موجود می باشد؟!

کفپوش نابینایان

کفپوش نابینایان

کفپوش نابینایان عمدتا به سه دسته کفپوش برجسته سکه ای، کفپوش برجسته طولی و کفپوش برجسته هندریل های دستی تقسیم می شوند ما در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت .

معرفی و کاربرد کفپوش برجسته سکه ای نابینایان

یکی از مشکلات بارز نابینایان عبور در خیابون ها و مناطق شلوغ است، کفپوش های برجسته می توانند کمک شایانی را به رفت و آمد نابینایان عزیز کنند. کفپوش های برجسته سکه ای از یک سری دایره های برجسته تشکیل می شوند فاصله این دایره های برجسته بسیار کم است. در واقع با عبور از این سطوح برجسته افراد نابینا قدرت تشخیص نزدیکی به خطر را پیدا می کنند. لازم به ذکر است که اینگونه کفپوش های برجسته سکه ای از انواع مختلفی چون: اپوکسی، فلزی، پلاستیکی، پی وی سی، سیمانی، موزاییکی و… در بازار موجود هستند.
معرفی و کاربرد کفپوش برجسته طولی نابینایان

همانگونه که از نام این نوع کفپوش پیداست، کفپوش برجسته طولی از برجستگی های طولی در کنار هم تشکیل شده اند، در واقع افراد با قرار گرفتن بر روی این کفپوش با طی کردن یک مسیر طولی برجسته یه مسیر امن و بدون خطر را طی می کنند. فراموش نکنید که این مدل کفپوش هم مانند کفپوش برجسته سکه ای نابینایان در انواع: اپوکسی، فلزی، پلاستیکی، پی وی سی، سیمانی، موزاییکی و… موجود هستند؛ شما می توانید با تهیه این محصولات بسیاری از مشکلات این افراد را جهت عبور و مرور در اماکن عمومی حل کنید.

آیا هندریل های دستی کاربردی مشابه کفپوش های نابینایان دارند؟!

خط بریل یکی از مهم ترین امکانات تولید این محصولات است. چرا که؛ علائم معمولا با خط بریل بر روی هندریل های دستی حک شده و افراد نابینا با توجه به میزان سوادآموزی خود نسبت به خط بریل می توانند علائم را از طریق لمس خطوط بریل تشخیص دهند. معمولا در دسته بندی سبد محصولات هندریل های دستی را در لیست خانواده کفپوش نابینایان قرار می دهند اما جالب است بدانید که هندریل های دستی در مکان هایی چون: نرده پله ها، دستگیره درها، راهروها و متروها، پایانه های اتوبوسرانی و… نصب می شوند.

کفپوش سکه

کفپوش سکه

بررسی ویژگی های کفپوش سکه ای نابینایان

همان طور که گفتیم کفپوش سکه ای نابینایان یکی از محصولات مفید و کاربردی جهت عبو و استفاده روشندلان از مکان های عمومی است. این مدل کفپوش ها عموما از جنس استیل و پلاستیک هستند و با علائم هشداردهنده کمک شایانی به روشندلان عزیز می کنند. این نوع کفپوش از جنس پلاستیک علاوه بر ظاهری شیک و زیبا با قابلیت کنترل لغزندگی مانع از هرگونه آسیبی به افراد نابینا می شود . علاوه بر این یک هشدار دهنده بسیار عالی جهت اعلان دستور توقف و خطر در گذرها و محل تقاطع می باشد؛ لازم به ذکر است که از این مدل کفپوش می توان در محیط های سربسته و باز استفاده کرد و نصب آن ها تنها با استفاده از ساده ترین یراق آلاتی چون پیچ و رولپلاک انجام می شود.

 

بررسی ویژگی های کفپوش سیمانی شیاردار نابینایان

کفپوش سیمانی شیاردار نابینایان که به موزاییک نابینایان هم معروف است. یکی دیگر از امکانات و محصولات جهت تسهیل در عبور روشندلان عزیز است که خود در حکم یک کفپوش عمل می کند. این نوع کفپوش معمولا در پیاده روها مورد استفاده قرار می گیرد و ظاهر آن ها دارای یک سری برآمدگی های برجسته به صورت خطوط موازی است. البته در نظر داشته باشید که تعبیه کفپوش های سیمانی شیاردار کار آسانی نیست و نیازمند عملیات مهم توسعه و زیرساخت های شهرسازی است. چرا که بتن در قالب های مورد نیاز از پیش ساخته شده ریخته می شود و بعد از آن نیازمند دستگاه پرس جهت عملیات متراکم سازی می باشد.
این کفپوش ها از دو لایه تشکیل می شوند که عبارتند از: لایه زیرین و لایه رویی که لایه رویی در عملیات شهرسازی عمدتا جنبه زیبایی بالاتری نسبت به سایر کفپوش ها دارند.

بررسی ویژگی های کفپوش های ویبره ای

شاید تا به حال در هنگام عبور از خیابان یا پیاده رو با موزاییک های زرد رنگی روبه رو شده باشید، جالب است بدانید همین موزاییک های زرد رنگ که دارای طراحی های طولی، سکه ای یا دکلمه ای هستند خود کفپوش های ویبره ای می باشند. هرچند که در نصب و تعبیه این مدل کفپوش ها اختلاف نظرهای زیادی در بین طراحان و معماران توسعه شهرسازی وجود دارد اما خواه ناخواه وجود آن ها لازم و ضروری است. این کفپوش ها دارای ضخامت بسیار بالایی هستند ابعاد کامل و استاندارد این محصولات باعث عدم مزاحمت و ایجاد اختلال در رفت و آمد افراد غیر نابینا شده است.
این در حالی است که بسیاری از طراحان به علت اختلال در رفت و آمد سایر افراد و به علت کاهش زیبایی پیاده رو و خیابان ها مانع از ایجاد کفپوش برجسته نابینایان می شوند. کفپوش های ویبره ای با مواد بسیار عالی و باکیفیت و بادوام قابل خرید هستند. در حال حاضر وجود رنگ هایی چون: زرد، قرمز و طوسی در ساخت و تولید این مدل کفپوش ها به علت قابلیت و قدرت روشندلان در تشخیص اینگونه رنگ ها بسیار پرکاربرد می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا سایر کاربردهای کفپوش برجسته مخصوص نابینایان را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

یه سوال از شما: آیا تا به حال تجربه ای از در حوزه تسهیل استفاده روشندلان از این امکانات داشته اید؟! آیا می دانید میزان رضایت روشندلان از این امکانات چقدر است؟ لطفا در قسمت دیدگاه یا نظرات با ما در میان بگذارید.

 

بررسی ویژگی های کفپوش پلاستیکی ویبره ای نابینایان

همانطور که گفتیم کفپوش مناسب نابینایان در جنس های مختلفی قابل تولید هستند. کفپوش پلاستیکی نابینایان معمولا از جنس پلاستیک و ساخته شده کشور کره هستند. این مدل کفپوش ها دارای قابلیت ضد خش و قابلیت آنتی باکتریال و ضد UV می باشند.فراموش نکنید که این کفپوش عمدتا جهت استفاده در ادارات، مراکز درمانی، شهرداری و … است که به دو صورت ریلی و به صورت شیاردار قابل استفاده است.

کارایی و ویژگی سایر کفپوش های نابینایان

کفپوش های مخصوص نابینایان کارایی زیادی دارند. برای مثال علاوه بر تسهیل در عبور نابینایان می توان به مواردی چون هزینه مقرون به صرفه و مناسب جهت نصب و تعبیه در بودجه بندی شهرسازی اشاره کرد. علاوه بر این چون معمولا از رنگ زرد در تولید این مدل کفپوش ها استفاده می شود جلوه زیبایی و انرژی آفرینی را ایجاد می کند و کیفیت بالایی را جهت فراهم کردن آسایش و راحتی افراد کم بینا و نابینا ارائه می دهند.

عبور و مرور نابینایان

عبور و مرور نابینایان

نقش کفپوش ها در عبور و مرور نابینایان و سایر مکان ها

کفپوش ها به این علت که دارای برجستگی و شیارهای و اشکال هندسی متفاوتی بسیاری هستند می توانند راهنمای خوبی برای نابینایان باشند. توجه داشته باشید علاوه بر این که این کفپوش ها در سایر فضاهای باز شهری مورد استفاده قرار می گیرد حتی در مکان هایی که محوطه و مکان هایی که که کف آن ها نیازمند عمر و استحکام بالایی است مورد استفاده قرار می گیرد؛ در بسیاری از مناطق مسکونی جهت جداسازی محوطه های سرسبز و باغچه های کوچک از مسیر عبور ماشین و عابر از این دسته کفپوش ها استفاده می شود. پس این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از این مدل کفپوش ها تنها مختص روشندلان نابینا یا کم بینا نیست و در موارد مختلفی قابل استفاده است.

کفپوش های برجسته نابینایان را کجا می توان تهیه کرد؟!

عملیات نصب اینانواع کفپوش ها عمدتاً به عهده شهرداری یا مراکزی است که مسئولیت امور شهرسازی را برعهده دارند، اما اگر در موارد شخصی قادر به استفاده هستید؛ هم اکنون بسیاری از شرکت ها در صنعت تولید و توزیع کفپوش ها فعالیت دارند. اگر شما در انجام سایر پروژه های کاری خود نیازمند استفاده از این مدل کفپوش ها هستید، می توانید از سایر شرکت هایی که در زمینه تولید و توزیع فرآورده های بتی هم دارند اطلاعات کافی را دریافت کنید.

سخن پایانی با شما همراهان عزیز و گرامی

قبل از اقدام به تهیه و خرید انواع کفپوش ها برجسته در جنس های مختلف حتما اطلاعات کافی را در حوزه قیمت و کیفیت مواد خام به کار برده شده دریافت کنید. توجه داشته باشید که کلیه محصولاتی که در این حوزه تهیه و خریداری می کنید باید مورد تایید سازمان نظام مهندسی و مورد تایید استانداردهای ایزوی بین المللی باشند. ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید شما می توانید کلیه سوالات خود را در رابطه با نکات قبل از خرید در قسمت دیدگاه یا نظرات با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم که از مطالب گفته شده نهایت بهره را برده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *