ابعاد موزاییک, انواع موزاییک

ابعاد مناسب موزاییک برای مکان های مختلف ساختمان

امروزه در بیشتر اماکن عمومی و تجاری و مسکونی  می توان ردپای موزاییک ها را مشاهده کرد. موزاییک ها در زمینه ساختمان سازی کاربرد بسیار فراوانی دارند. از موزاییک ها برای سنگ فرش کردن مکان های مختلفی اعم از خیابان ها، پارک ها، پیاده رو، محوطه های عمومی و ساختمان ها و… استفاده می شود. موزاییک ها در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند و از نظر رنگ و نوع و جنس و طرح طیف وسیعی دارند. رنگ و طرح موزاییک کاملا به سلیقه مشتری بستگی دارد ولی انتخاب  نوع و جنس و ابعاد مناسب موزاییک به عوامل مختلفی وابسته است.

برای مثال موزاییک ها در انواع مختلفی تولید می شوند که ممکن است مواد اولیه و مراحل تهیه و تولید آن با هم متفاوت باشد. جنس موزاییک ها هم گوناگون است؛ برخی از آن ها محکم و بادوام اند و ضخامت بیشتری دارند، برخی دیگر به نسبت نازک  تر هستند و استحکام کمتری دارند.

ابعاد مناسب موزاییک برای مکان های مختلف ساختمان

ابعاد مناسب موزاییک برای مکان های مختلف ساختمان

اگر در انتخاب جنس موزاییک تردید دارید باید به این نکته توجه کنید که مکانی که می خواهید موزاییک ها را قرار دهید کجاست؛ مثلا موزاییک های پارکینگ باید مقاومت بیشتری نسبت به موزاییک های لابی داشته باشد؛ چون تردد ماشین های سنگین در پارکینگ به زمین فشار وارد می کند و قطعا موزاییک باید توان تحمل فشار مورد نظر را داشته باشد. در ادامه مطلب به ابعاد موزاییک و کارایی آن در مکان های مختلف ساختمان می پردازیم.

نگاهی کلی به ابعاد موزاییک و تفاوت بین آن ها

موزاییک ها می توانند هر اندازه ای باشند، یعنی مشتری می تواند هر سایزی که در نظر دارد را سفارش دهد تا تولیدکننده برایش بسازد. موزاییک های ایرانی اغلب در دو اندازه ۳۰×۳۰ و۴۰×۴۰ تولید می شوند. این دو سایز موزاییک بسیار پرکاربرد است و در مکان های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر اندازه موزاییک ها را به دو دسته کوچک و بزرگ تقسیم کنیم؛ می توان گفت موزاییک ها با سایز کوچک مقاوم تر از موزاییک های سایز بزرگ هستند. در موزاییک هایی که ابعاد آن ها کوچک است این قابلیت وجود دارد که  ضربه وارد شده بین موزاییک ها پخش  شود؛ این یک مزیت برای موزاییک های کوچک به حساب می آید چون باعث می شود این موزاییک ها استحکام بالایی داشته باشند و در برابر ضربه نیز مقاوم باشند.  به نسبت موزاییک های کوچک موزاییک های سایز بزرگ مقاومت شان کمتر است؛ اگر ضربه ای به این موزاییک ها وارد شود امکان ترک خوردن و شکستن وجود دارد. البته موزاییک های کوچک هم در اثر ضربات محکم می شکنند ولی خرابی به وجود آمده کمتر از موزاییک های بزرگ خواهد بود.

کارخانه موزاییک پلیمری

کارخانه موزاییک پلیمری

ابعاد مناسب موزاییک حیاطی 

آن دسته از ساختمان هایی حیاط دارند نیازمند موزاییک حیاطی هستند. چون کف حیاط باید در برابر عوامل فرسایشی مانند باران و برف و سنگینی ماشین و وسایل نقلیه مقاوم باشد بهتر است از ابعاد کوچک موزاییک در آن استفاده شود. متداول ترین ابعادی که برای موزاییک های حیاط استفاده می شود ۲۰×۲۰ و ۳۰×۳۰ و ۴۰×۴۰ هستند. موزاییک های حیاطی در طرح ها، رنگ ها، ابعاد و انواع متنوع ساخته می شوند و مشتری می تواند طبق نظر و سلیقه خود آن ها را خریداری کند. به دلیل اینکه معمولا حیاط ها تعداد موزاییک بالایی نیاز دارند بحث هزینه آن مطرح می شود. همیشه قیمت محصول با کیفیت آن رابطه مستقیم دارد؛ بدون شک قیمت بالاتر نشان دهنده کیفیت بهتر است؛ اما در نگاه کلی می توان گفت قیمت موزاییک های کوچک ارزان تر است.

کاربرد موزاییک پلیمری

ابعاد مناسب موزاییک حیاطی 

ابعاد مناسب موزاییک پارکینگ

کف پارکینگ نیز به دلیل تردد ماشین باید مقاومت قابل توجهی داشته باشد پس بهتر است سایز موزاییک کوچک در آن استفاده شود.  ابعاد ۲۰×۲۰ و۳۰×۳۰ و۴۰× ۴۰ برای موزاییک کردن پارکینگ مناسب هستند. موزاییک های کوچک علاوه بر دوام و استحکام بالا باعث می شوند محیط از آن چه که هست بزرگ تر دیده شود و همین موضوع می تواند یک نقطه قوت باشد.

تولید موزاییک واش بتن

ابعاد مناسب موزاییک پارکینگ

ابعاد موزاییک لابی ساختمان 

کف لابی ساختمان علاوه بر مقاومت و استحکام کافی، نیازمند زیبایی است. از آنجا که کف لابی کمتر مورد سایش و فشار قرار می گیرد، می توان برای موزاییک کف لابی از ابعاد بزرگ استفاده کرد چون هم موزاییک ها بهتر دیده می شوند، هم زیبایی محیط بیشتر می شود. البته برای کفپوش لابی بیشتر از سرامیک استفاده می شود چون براق است و زیبایی و نمای بیشتری دارد ولی موزاییک هم می تواند یکی از گزینه ها برای کفپوش لابی باشد.

ابعاد موزاییک راه پله و راه رو 

ابعاد مناسب موزاییک راه پله بستگی به طول راه پله دارد. برای کفپوش کردن راه پله از موزاییک های مستطیلی استفاده می کنند که سر تا سر پله را می گیرد . برای راه رو هم می توان از موزاییک هایی با ابعاد بزرگ استفاده کرد.

ابعاد موزاییک راه پله و راه رو 

ابعاد موزاییک راه پله و راه رو 

ابعاد موزاییک پشت بام 

ابعاد ۳۰×۳۰ و ۴۰×۴۰ رایح ترین سایز های مورد استفاده در پشت بام هستند؛ اما متناسب با نیاز و سلیقه مشتری می توان این سایز را تغییر داد و آن را بزرگ تر یا کوچک تر کرد. البته باید توجه داشت نصب موزاییک های کوچک نیازمند صرف کردن زمان بیشتری است و به نسبت آن موزاییک های بزرگ زود تر مراحل نصب شان به اتمام می رسد.

ابعاد موزاییک استخر و جکوزی

وقتی به استخر می رویم یکی از چیز هایی که توجه مان را جلب می کند کاشیزها و موزاییک های آبی رنگی است که سر تا سر دیوار ها و کف زمین را پوشانده اند. برای تزیین استخر و جکوزی می توان از موزاییک استفاده کرد که اغلب به رنگ آبی هستند. موزاییک های استخری معمولا ابعاد کوچکی دارند و در کل بیشتر از سایز های کوچک استفاده می شود.

ابعاد موزاییک استخر و جکوزی

ابعاد موزاییک استخر و جکوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *