موزاییک پلیمری, نصب موزاییک پلیمری

روش  صحیح نصب موزائیک پلیمری

قبل از پرداختن به نصب موزائیک پلیمری  باید به تعریف موزائیک پلیمری میپردازیم. این موزائیک از انواع سنگ های مصنوعی است که از ترکیب بتن و پلیمر ساخته می شود. موزائیک های پلیمری از قدرت مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما و فشار برخوردار هستند و در مقابل سنگ طبیعی نیز قیمت مناسبی دارند. همچنین این موزائیک در رنگ ها و طرح های مختلف تهیه می شوند و از آنجایی که این رنگ ها نیز برگرفته از سنگ های معدنی است؛ هم مقاومت بالایی به این نوع موزائیک داده و هم زیبایی های آن را دو چندان کرده است .از موزائیک های پلیمری برای محوطه سازی در باغ ها، روف گاردن، ویلاها و یا سایر مراکز تفریحی و باغی استفاده می شود.

روش  صحیح نصب موزائیک پلیمری

روش  صحیح نصب موزائیک پلیمری

 روش صحیح نصب موزائیک پلیمری

برای اینکه یک موزائیک پلیمری به خوبی در محل مورد استفاده نصب شود باید یک سری موارد رعایت شود. قبل از بیان آن باید گفت دقت شود که حتما از موزائیک های  با کیفیت استفاده شود تا هم به خوبی به محل الصاق شود و هم ماندگاری بالایی در مقابل عوامل طبیعی داشته باشد .

 

۱_به زیر سازی محل نصب دقت شود.

یکی از مراحل مهم نصب انواع موزائیک های واش بتن و پلیمری، زیر سازی صحیح و اصولی آن است. به این شکل که در کف کار حتما از ترکیب سنگ ریزه و شن استفاده شود. این عمل موجب می شود که موزائیک به خوبی بر روی آن قرار گرفته و دچار لق شدگی نشود. به هیچ عنوان در زیر سازی از نخاله های ساختمانی  استفاده نشود زیرا این عمل موجب می شود که در آینده موزائیک نشست کرده یا شکسته شود. همچنین از قرار دادن موزائیک روی خاک حتما خودداری کنید.

نصب شطرنجی موزاییک پلیمری

نصب شطرنجی موزاییک پلیمری

مرحله دوم نصب موزائیک پلیمری تراکم سازی مواد زیر سازی

پس از ریختن قلوه سنگ ها و شن به زیر موزائیک ها حتما آن ها را به کمک آب خیس کنید و سپس با استفاده از غلتک یا وسایل دیگر مواد را صاف و متراکم سازید. این عمل موجب می شود تا موزائیک به خوبی به روی سطح قرار بگیرد.

۳_ ملات ریزی کف موزائیک

پس از اینکه مواد زیر موزائیک را به کمک غلتک متراکم ساختید باید برای استحکام آن  ها و قرار دادن موزائیک به روی آن ها ملات بریزیم. ملات ما ترکیبی از ماسه و سیمان است. پس از ریختن ماسه و سیمان به روی سنگ ریزه ها باید شیب سازی صورت گرفته شود این کار موجب می شود که سطوح صاف شده و پستی و بلندی روی آن ایجاد نشود. با انجام تمام این مراحل شما یک زیر سازی مناسب برای نصب موزائیک انجام داده اید.

موزاییک پلیمری طرح واش بتن دایره ای

موزاییک پلیمری طرح واش بتن دایره ای

مرحله بعد، مرحله قرار دادن موزائیک پلیمری بر روی زیر سازی انجام شده است. برای نصب اصولی آن ما به یک سری ملات مخصوص این نوع موزائیک نیاز داریم که تا حدودی با سایر ملات های واش بتن متفاوت است.در واقع برای نصب موزائیک نیاز به دو نوع ملات داریم دسته اول از این ملات ها باید زیر کار قرار گرفته شود و الباقی آن ها به روی ملات های زیرین ریخته می شود .

ملات گذاری اولیه و دوم

ملات های اولیه برای نصب اصولی موزائیک پلیمری  تشکیل شده از سیمان، ماسه و آب می باشد که به روی کار ریخته می شود و ملات ثانویه آن از ماسه، سیمان سفید، سیمان سیاه و پودر سنگ تشکیل شده است. این ماده دوم چسب بتن است که عموما در ترکیبات واش بتن نیز استفاده می شود. ماده دومی که روی کار ریخته می شود حتما باید عسلی باشد. استفاده از این ملات دوم و عسلی بسیار مهم است زیرا پس از این مرحله زمانی که موزائیک پلیمری روی سطح قرار گرفته شود؛ برای محکم شدن باید با چکش یا وسیله سخت به آن ضربه زد. زمانی که این ضربه به موزائیک وارد شود این مواد که رقیق شده و عسلی هستند از درزهای موزائیک بیرون زده و به خوبی خلاهای آن را پر می کنند همین امر استحکام و قرار گیری موزائیک را دو برابر می کند.

موزاییک پلیمری طرح مالون 40 در 40

موزاییک پلیمری طرح مالون 40 در 40

۴_ قرار دادن موزائیک به روی ملات

 

همان طور که بیان شد بعد از ریختن ملات ها باید موزائیک به روی آن گذاشته شود و با چکش به آن ضربه وارد شود تا به خوبی در ملات فرو رفته و درزهای خالی توسط ملات عسلی پر شود. یک نکته خیلی مهم در این مرحله وجود دارد و آن این است که ملات های عسلی بیرون زده  قبل از آنکه خشک شوند از روی موزائیک پاک شوند. چرا که اگر ملات عسلی خشک شوند امکان پاک سازی آن بسیار مشکل شده و ممکن است هنگام پاکسازی به موزائیک آسیب وارد شود .

 

مرحله پنجم موزائیک پلیمری : بند کشی موزائیک ها

پس از قراردادن موزائیک ها نوبت به بند کشی آن می رسد. برای انجام بند کشی رنگ موزائیک اهمیت دارد ،اگر موزائیک سفید است یا رنگی از پودر سنگ و سیمان سفید استفاده شود و اگر رنگ تیره ای دارد از پودر سنگ و سیمان سیاه استفاده شود .

نصب کفپوش پلیمری دو رنگ

نصب کفپوش پلیمری دو رنگ

برای بند کشی اصولی موزائیک پلیمری این مواد ترکیب شده را روی موزائیک ریخته و با استفاده از وسیله ای مانند جارو آن ها را به داخل درزهای موزائیک بریزید و سپس بعد از انجام این کار با مقداری آب به صورت بارانی(از سطل آب استفاده نشود زیرا موجب شستشوی کامل مواد می شود) به روی مواد بریزید .در این حالت کار بندکشی و نصب موزائیک به پایان می رسد.

جمع بندی

نکته پایانی آنکه در نصب موزائیک های پلیمری این است که به هیچ عنوان از دوغاب استفاده نکنید و دیگر آنکه  شما می توانید بهترین و مرغوب ترین موزائیک ها را از مراکز توزیع کننده  آن خریداری نمایید. یکی از این مراکز معتبر، (پایا موزائیک ) است که توزیع کننده  انواع واش بتن و موزائیک های پلیمری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *