دسته‌بندی نشده

نحوه اجرای واش بتن

نحوه اجرای واش بتن 2

بسیاری از افراد بر این باورند که واش بتن هم مانند دیگر موزاییک ها و کف پوش ها به شکل ساده با ملات تشکیل شده از ماسه و سیمان نصب می شود اما این طرز فکر اشتباه است چرا که قطعاً نصب واش بتنها مستلزم رعایت نکاتی می باشد که اگر این نکات رعایت نشوند قطعاً نتیجه دلخواه خود را از اجرای این متریال دریافت نمی کنید. ما در این مقاله تمامی نکات مهم مربوط به نحوه اجرای واش بتن را در اختیار شما قرار می دهیم که اگر تصمیم به این کار دارید با خواندن این مقاله بتوانید در کوتاهترین زمان کاری با کیفیت داشته باشید.

بسیاری از افرادی که اقدام به نصب واش بتن ها می کنند به دلیل عدم مهارت و اطلاعات کافی از نحوه نصب این متریال شکستگی و یا خرد شدن آن را به بی کیفیت بودن واش بتن ربط می دهند در صورتی که هر چقدر هم موزاییکی که شما خریداری می کنید کیفیت بالایی داشته باشد اما نصاب آن اطلاعات کافی از نصب نداشته باشد با نصب غیر اصولی دچار شکستگی و رنگ پریدگی می شود. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید تا از نصب اصولی واش بتن ها آگاهی پیدا کنید.

تمامی نکاتی که نصاب باید از آن آگاهی داشته باشد مربوط به زمان اجرای واش بتن نیست و اقداماتی نیز باید قبل از اجرای واش بتن توسط نصاب انجام شود که ما در این بخش از مقاله این نکات را در اختیار شما قرار می دهیم.

نحوه اجرای واش بتن

نحوه اجرای واش بتن

اقدامات قبل از اجرای واش بتن

پیش از اینکه شروع به اجرای واش بتن کنیم باید همه مصالح و دستگاه های مورد نیاز نصاب را تهیه کرده و شروع به زیر سازی اصولی این کار کنید که در ادامه به بررسی و نحوه ی زیرسازی می پردازیم.

اولین مرحله اجرای واش بتن (زیر سازی صحیح و اصولی )

از اصلی ترین و مهمترین مراحل نصب واش بتن می توان به زیر سازی صحیح و اصولی آن اشاره کرد در صورتی که زیر سازی به صورت استاندارد انجام نشود درصد شکستگی و لب پریدگی واش بتن ها افزایش پیدا می کند همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که امکان نصب واش بتن به صورت مستقیم بر روی خاک وجود ندارد و باید زیر سازی آن به صورت صحیح و اصولی انجام شود.

حال این سوال پیش می آید که یک زیر سازی صحیح و اصولی باید چه شرایطی داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که یکی از شرط های داشتن زیر سازی صحیح و سالم  داشتن مخلوط طبیعی می باشد که این مخلوط متشکل از قلوه سنگ در ابعاد مختلف شن و ماسه و…. می باشد.

اگر برای زیرسازی از نخاله های ساختمانی استفاده شود امکان نشست ساختمان به شدت بالا می رود و بعد از مدتی زمین نشست می کند و واش بتن ها ظاهر بسیار زشتی را به خود می گیرند بعد از بررسی این نکته و تائید آن روی مخلوط انجام شده باید آب گرفته شود و در نهایت غلطک برای ایجاد تراکم مخلوط و خاک زده می شود.

بعد از انجام مراحلی که برایتان عنوان کردیم با استفاده از دوربین و یا شلنگ تراز شروع به شیب بندی صحیح کف کار می کنید و در انتها با ملات ماسه و سیمان زیر سازی انجام می شود تا سطح صاف و همواری داشته باشید حتماً خودتان شخصاً بر روی کار نظارت داشته باشید تا نکاتی که برایتان بیان می کنیم توسط استاد کار انجام شود.

تشخیص نوع واش بتن

۳ تفاوت نصب واش بتن با کف پوش های دیگر در این بخش مشخص می شود که به دور طریقه افزودنی دار و بدون افزودنی تولید شده که شما باید در ابتدا مشخص کنید واش بتنی که تهیه کردید از نوع افزودنی دار می باشد یا خیر؟

تشخیص این کار از ظاهر واش بتن کار ساده ای نیست اما اما ساده ترین روش برای تشخیص افزودنی دار بودن یا نبودن واش بتن این است که شما با خرید از یک فروشگاه و یا یک منبع معتبر از طریق تولید کننده از این موضوع آگاهی پیدا کنید.

یعنی تنها راه آگاهی داشتن از افزودنی دار بودن یا نبودن واش بتنی که خریداری می کنید از تولیدکننده یا فروشنده آن می باشد که به دلیل سوء استفاده بسیاری از افراد که واش بتن های غیر افزودنی را به جای افزودنی دار می فروشند.

تشخیص نوع واش بتن

تشخیص نوع واش بتن

پس در یک جمع بندی کلی ما برای شما عنوان کردیم که در اولین قدم برای اجرای واش بتن باید یک زیرسازی اصولی داشته باشید که با توجه به نوع واش بتن ملات زیر سازه هر کدام متفاوت می باشد که ما انواع زیر سازها را برایتان عنوان می کنیم.

ملات زیر ساز واش بتن افزودنی دار و طریقه ساخت آن

زمانی که واش بتنی که خریداری کردید به صورت افزودنی دار باشد می توانید از دو طریق زیر ساز آن را تهیه کنید ملات اول همان ملات سادهایاست که با سیمان ماسه و آب تشکیل شده است اما ملات دیگری که با استفاده از آن می توان زیرساز واش بتن های افزودنی دار را ترکیب کرد سیمان سفید، سیمان سیاه ماسه و پودر سنگ می باشد  که ترکیب آن شکل عسلی دارد و همین دلیل به آن چسب بتن گفته می شود.

حال این سوال پیش می آید که چرا باید از ملات دوم یا همان چسب بتن استفاده کنید؟

در پاسخ به این سوال باید گفت قطعاتی که در آن ها از بتن های افزودنی دار استفاده می کنند قدرت چسبندگی با ملات آن ها حدوداً به ۸۰ درصد می رسد و همین دلیل از ملات دوم یا همان چسب بتن در آن استفاده می کنند و یا به بیان دیگر زمانی که واش بتن بر روی این درزها قرار می گیرند و با چکش بر روی آن ها کوبیده می شود موزاییک به خوبی درون ملات قرار می گیرد و ملات از بین درزهای آن ها بیرون می زند به همین دلیل توصیه می شود که از ملات عسلی و چسب بتن استفاده کنید.

ملات زیر ساز واش بتن بدون افزودنی و طریقه تولید آن

زمانی که واش بتنی که خریداری می کنید به صورت ساده تولید شده باشد و هیچ مواد افزودنی نداشته باشد باید برای ایجاد زیر سازی آن از ملات ساده ماسه و سیمان و آب استفاده کنید و دلیلی که توصیه نمی شود از چسب بتن یا مایع عسلی برای زیرساز این واش بتن استفاده کنید این است که میزان چسبندگی اولیه این واش بتن حدوداً ۲۰ درصد می باشد که کاملاً با واش بتن افزودنی دار متفاوت است.

نحوه اجرای کامل واش بتن

بعد از تمامی مراحل و نکاتی که در خصوص اجرای زیرساز واش بتن بیان کردیم باید با نظم و ترتیب در کنار قرار دهید و بعد از اجرای هر قطعه در صورتی که ملات ریخته باشد بر روی سطح موزاییک آن را پاک کنید.

نکات مهم و کاربردی در مورد استاد کار و نصاب واش بتن

همان طور که می دانید و در ابتدای مطلب هم برایتان بیان کردیم متریال هایی مانند واش بتن و موزاییک ها، متریال های کاملا فانتزی می باشد که شکل ظاهری آن ها باید بعد از نصب جذاب و زیبا و تمیز باقی بماند به همین دلیل نصابی که برای انجام این کار انتخاب می کنید باید با نظم و سلیقه کامل شروع به انجام این کار کند.

یکی از نکات بسیار مهمی که هنگام نصب واش بتن ها باید توسط نصاب رعایت شود این است که زمانی که ملات عسلی یا همان ملات ثانویه بر روی سطح قطعه بریزد باید سریع تمیز شود و اگر نصاب این کار را انجام ندهد ملات ریخته شده بر روی قطعه خشک شده و پاک کردن آن دشوار می شود همچنین امکان آسیب دیدن قطعه در هنگام تمیز کردن این ملات بسیار زیاد است.

اما توجه داشته باشید که این نکته فقط در خصوص واش بتن های افزودنی دار نیست در خصوص واش بتن های بدون افزودنی هم همین نکته صدق می کند و در صورتی که ملات بر روی سطح قطعه ریخته شود باید سریعاً پاک شود پس یکی از نکات بسیار مهمی که باید به نصاب و یا استاد کار خود انتقال دهید بالا بردن دقت، نظم و سلیقه می باشد.

مرحله آخر بند کشی درست و اصولی

همانطور که می دانید واش بتن ها موزاییک هایی هستند که به سنگ های برجسته معروف اند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نوع ساب خورده آن ها نیز موجود است اما به طور کلی توصیه می شود که از دوغاب برای بندکشی واش بتنها استفاده نکنید و اگر می خواهید هیچگونه درز و یا محیط خالی در بین آن ها وجود نداشته باشد به طریقه زیر بندکشی را به صورت استاندارد و اصولی و کاملا تمیز  انجام دهید.

بند کشی درست و اصولی

بند کشی درست و اصولی

با گذشت یک روز از زمان اجرای واش بتن در صورتی که موزاییک های شما دارای رنگدانه های روشن هستند ماسه بادی الک شده و سیمان سفید و برای واش بتنی که طیف رنگی تیره ای دارند ماسه بادی الک شده با سیمان سیاه را باید به صورت خشک با یکدیگر مخلوط کرده و ترکیب درست شده را برروی موزاییک های نصب  شده ریخته و با یک جارو این مخلوط را به درزهای موزاییک هدایت کنید.

و بعد از انجام این کار مقداری آب را به صورت بارانی برای محکمتر شدن و افزایش استحکام بر روی این درزها بریزید حالا با انجام این کار بندکشی شما به صورت استاندارد و اصولی انجام شده است.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مطلب هم برایتان عنوان کردیم نحوه اجرای واش بتن از مهم ترین نکاتی می باشد که در استفاده از موزاییک باید رعایت شود و عدم رعایت آن منجر به آسیب دیدگی آن ها می شود  و نباید آسیب دیدگی کف پوش ها را به پای کیفیت پایین آن ها گذاشت چرا که یکی از رایج ترین عواملی که باعث آسیب دیدگی این متریال می شود زیرسازی نامناسب آن است.

حال شما کاربران گرامی اگر قصد خرید انواع کف پوش های پلیمری، بتنی واش بتن و… را دارید می توانید این محصولات مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت و مناسبترین قیمت از پایا موزاییک خریداری کنید و آن را در کوتاه ترین زمان در به محل کار و یا منزل خود  دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *