دسته‌بندی نشده

مزایا و معایب موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری یک نوع سنگ مصنوعی است که ترکیبی از بتن با مواد پلیمری به دست می آید و فراهم می شود موزاییک پلیمری شامل چهارده طرح به بالا می شود با ده رنگ متفاوت که شما بر اساس سبک و سلیقه خودتان قادر به انتخاب و خرید آن هستید. در حالت اولیه موزاییک پلیمری در مقایسه با کفپوش های بتنی دیگر عمر کوتاه تری دارد اما به تازگی به وسیله بهره وری از علوم و تکنولوژی های جدید مهندسی این مشکل بر طرف شده است و حل شدن این مشکل سبب آن شده است که به یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی تبدیل شود حال می خواهیم در مورد مزایای موزاییک پلیمری با شما صحبت کنیم.

با توجه به مزیت ولی تفاوت هایی وجود دارد. ابتدا باید از مواد تشکیل دهنده آن آگاه شوید. کفپوش بتنی بدون پلیمر از بتن و سنگ دانه هایی در اشکال و سایز های متفاوت به دست می آید. هنگامی که آب و سیمان پرتلند با همدیگر ترکیب می شوند واکنش شیمیایی به وجود می آید و کفپوش بتنی به دست می آید در حالی که کفپوش پلیمری با کفپوش بتنی تفاوت اساسی دارد و آن این است که در ساخت کفپوش پلیمری علاوه بر بتن از مواد پلیمری نیز استفاده می شود و این مواد پلیمری از فزایندی با نام پلیمرزاسیون به وجود می آید که وقتی با آب و سیمان ترکیب می شود واکنش نشان می دهد و این باعث به وجود آمدن تغیراتی در ساختار بتن می شود.

مزایای موزاییک پلیمری

مزایای موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری چیست

موزاییک پلیمری در اصل یک نوع سنگ مصنوعی است که تغییراتی در مواد اولیه آن به وجود می آید و فرآیند پلیمریزاسیون  و تولید شبکه های به هم متصل شده درون سیمان تولید می شود . هنگامی که پلیمر با مواد اولیه ترکیب می شود باعث می شود تبلور و کریستاله شدن سیمان را به وجود آورد. این موضوع باعث آن می شود محصول نهایی به دست آورده شده دارای مقاومت و استحکام بالا باشد و در نتیجه مقاومت موزاییک پلیمری دو برابر بتن باشد.

روش تولید موزاییک پلیمری

ما می خواهیم در مورد روش تولید موزاییک پلیمری با شما صحبت کنیم. روش تولید موزاییک به این شکل است که اول از همه مواد اولیه از جمله سیمان، ماسه، سنگ دانه، رنگ دانه های شیمیایی، رزین سمنت پلاست به همراه آب درون مخلوط کن مخصوص با هم ترکیب می کنند تا یک ماده خمیری به دست آید. ماده خمیری حاصل شده در قالب های سیلیکونی و پلاستیکی ریخته می شود که حالت ویبره دارند تا حباب هایشان خارج شوند و یکدست می گردد. موزاییک های خام در همین حالت به گرم خانه منتقل می شوند و در طول ۲۴ ساعت به استحکام لازم می رسند و موزاییک های پلیمری آماده استفاده می شوند.

مزایای موزاییک پلیمری

مزایای موزاییک پلیمری

ویژگی های موزاییک پلیمری

موزاییک های پلیمری یا همان سنگ های مصنوعی حاصل ترکیب پلیمر و سیمان است و رنگ های جذابی را به خود می گیرد و شبیه سنگ های طبیعی است و در برابر اشعه فرابنفش یا ماورا بنفش، نور خورشید و محیط های قلیایی مقاوم اند و تا مدت ها شفاف و براق می مانند. این سنگ ها حاصل اکسید فلزات هستند، اکثرا وارداتی و در رنگ های مختلف به بازار عرضه می شوند.

موزاییک پلیمری در برابر دما مقاومت بسیار بالایی دارند و گاهی حتی دمای منفی پنجاه درجه را تحمل می کنند و همچنین بالای دمای ۵۰ درجه سانتی گراد هم آسیب نمی بینند. این امر حاصل تراکم بافت پلیمری این موزاییک ها و همچنین جذب بسیار کم آب توسط آن ها است. این مسئله موجب می شود که در مناطق آب و هوایی مختلف گزینه خوبی برای استفاده باشند. چسبندگی بی نظیرموزاییک پلیمری با ملاتی که زیر آن زده می شود به نصب بسیار آسان آن ها کمک شایانی می نماید.

از مزایا دیگر این محصول که باعث ویژگی آن نسبت به سایر محولات گردیده است ابعاد متفاومت و رنگ بندی متنوع آن میباشد به طوری که به درخواست افراد میتوان این محصولات را در هر رنگی تولید نماییم نکته مهم دیگری که این محصول را نسبت به بقیه رقبای خود در قطعات بتنی خاص کرده است طرح های جدید و گوناگون آن میباشد به طوری که افراد گزینه های بسیاری برای انتخاب آن دارا میباشند.

معایب موزاییک پلیمری

اولین نکته ای باید به آن توجه داشته باشید این میباشد یکی از دلایلی که باعث میشود محصول قطعات بتنی دارای معایب باشد کیفیت بد مصالح مورد استفاده آن و عدم آگاهی کارخانه تولیدی از چگونگی ترکیب مصالح باهم میباشد که باعث بی کیفیتی محصول می شود.

در تولید قطعات بتنی به خصوص موزاییک پلیمری به خاطر رنگ بندی متنوع محصولات اکثرا به دلیل عدم آگاهی نمیتوانند اجناس را در رنگ به صورت یک دست در بی آورند و بازی رنگ زیاد طوری که کاملا به چشم می آید باعث نارضایتی هایی از جانب خریداران گردیده است.در بحث روان کننده ها (رزین) ها نیز به همین صورت است و به دلیل وجود رزین های بی کیفیت در بازار واستفاده آن در تولید باعث میگردد که اجناس از لحاظ مقاومت در برابر سرما و جذب آب پایین بسیار ضعیف عمل نمایند و بعضی از مدتی کوتاه دچار شکستگی و ترک خوردگی میشوند.

نکته اخر و بسیار مهم که اصول آن در تولید تمام قطعات بتنی بسیار حائز اهمیت میباشد سیمان تولیدمحصول میباشد در سیمان عیار آن بسیار مهم میباشد و حکم اصلی را در تولید محصولی با کیفیت اجرا مینماید و کمبود آن باعث تولید جنسی بی کیفیت میشود

نام و اسامی دیگر موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری که در بین مهندسان عمران یا ساختمان از بیشترین محبوبیت برخوردار است با نام های دیگر هم شناخته می شود که آن اسامی را برای شما بیان می کنیم: ۱- موزاییک پلیمری ۲-  موزاییک رزینی ۳- سنگ مصنوعی سمنت پلاست ۴- بتن پلیمری ۵- سنگ پلیمری ۶- کفپوش پلیمری ۷- کفپوش بتنی پلیمری

فوق روان کننده بتن چیست

فوق روان کننده بتن یک نوع پلیمری است که با کم شدن آب بتن موجب صرفه جویی در مصرف سیمان و عملیات تراکم به سادگی صورت می پذیرد و موجب مخلوط شدن بتن می شود. در مقایسه با روان کننده ها، فوق روان کننده ها از اثر قوی تری برخوردار هستند. این مواد باعث حفظ انسجام بتن می شود و بدون کاهش مقاومت آن باعث می‌شود کارایی بتن افزایش پیدا کند. همچنین فوق روان کننده ها قادر به آن هستند که آب مورد نیاز بتن را به مقدار  ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش دهند و مانع آب انداختن آن می شود. جالب است بدانید که برای بدست آوردن مقاومت اولیه در بزرگراه ها از فوق روان کننده ها استفاده می شود.

مزایای موزاییک پلیمری

مزایای موزاییک پلیمری

تفاوت موزاییک پلیمری با موزاییک حیاطی و سنگ طبیعی

اگر بخواهیم مقایسه موزاییک پلیمری و پرسی را بدانیم اصلی ترین برتری موزاییک پلیمری همان مقاومت بسیار بالای آن است.

معایب موزاییک حیاطی:

۱- مقاومت کمتر نسبت به موزاییک پلیمری ، موزاییک حیاطی که در واقع همان موزاییک سنتی می باشد فقط در اولین لایه اش رنگ وجود دارد و به مرور زمان در که سطوح بالایی اش فرسایش صورت می گیرد لایه دارای رنگ آن که مقاومت چندانی هم ندارد از بین می رود در این حالت لایه های پایین تر که رنگ ندارد پدیدار می شوند که باعث از بین رفتن زیبایی این موزاییک ها می شوند. موزاییک پلیمری این مشکل را ندارد چرا که رنگ دانه های آلی باعث افزایش مقاومت این سنگ ها می گردند. استفاده از این رنگ دانه ها در موزاییک حیاطی امکان پذیر نیست

۲- تراکم کمتر موزاییک حیاطی نسبت به موزاییک پلیمری: همان طور که می دانیم تراکم بافت موزاییک ها موجب مقاومت بیشتر آن ها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف می گردند. مقدار این تراکم در بافت موزاییک های حیاطی خیلی کمتر از بافت موزاییک های پلیمری می باشند. لازم است این را هم بگوییم که موزاییک حیاطی معمولا با روش پرسی تهیه و تولید می گردد. علت تراکم موزاییک پلیمری واکنش شیمیایی بین سیمان و مواد پلیمری می باشد که در این موزاییک ها وجود دارند و اما موزاییک حیاطی به جهت تراکم کمی که در بافت اش وجود دارد در برابر خم شدن و فشار مقاومت پایینی دارد.

۳- گوناگونی کمتر موزاییک حیاطی نسبت به موزاییک پلیمری: به دلایل مختلفی مانند روش تولید پرسی و نیاز به ساب زدن در فرآیند تولید موزاییک های حیاطی نمی توان از طرح ها و رنگ های متنوع در آن ها استفاده کرد البته نوع دیگری از تولید که همان تولید ویبره ای می باشد نیز برای موزاییک حیاطی مورد استفاده قرار می گیرد که در این روش به خاطر فرمول خاصی که دارد موزاییک ها مات می شوند و از نظر براق بودن منعکس نمودن نور و کیفیت ظاهری و بافت شان از درجه پایین تری نسبت به موزاییک پلیمری برخوردار اند.

مزایای موزاییک پلیمری

مزایای موزاییک پلیمری

معایب سنگ طبیعی

۱-تیرگی و لک بیشتر سنگ طبیعی در مقایسه با موزاییک پلیمری:

به دلیل پوشانده شدن سطح خارجی سنگ طبیعی از مواد رزینی، سنگ طبیعی در ابتدای تولید براقیت خاصی دارد اما رزین نسبت به نور آفتاب و باران اسیدی مقاومت زیادی ندارد و همین مسئله موجب می گردد که به مرور زمان برایت شان از بین برود و تیره گردند. همراه با از بین رفتن رزین سنگ طبیعی آلودگی و آب رت به خود جذب می کند که این امر هم موجب تیره شدن سنگ و هم موجب رشد جلبک و فعالیت باکتری ها در خلل و فرج سنگ ها می شود اما در سنگ مصنوعی به خاطر نفوذ ناپذیر بودن آن ها در برابر آب تیرگی و لک به وجود نمی آید و در واقع موزاییک های پلیمری براق بودن خود را حفظ می کنند.

۲- جدا شدن بیشتر سنگ های طبیعی از بدنه ساختمان نسبت به سنگ های مصنوعی:

انبساط و انقباض در طول زمان باعث جدا شدن سنگ های طبیعی از بدنه ساختمان می شود. برای حل این مسئله ایجاد اسکوب پیشنهاد می گردد که آن هک بعد از مدت زمانی زنگ می زند و مجددا سنگ از بدنه ساختمان جدا می شود. استفاده از رول پلاک نیز برای کمک به نصب سنگ هلی طبیعی جلوه زیبایی ندارد. در این میان موزاییک های پلیمری با مصالح ساختمانی بیشتر هماهنگ هستند و به جهت چسبندگی بسیار بالا شان که قبلا به آن اشاره کرده ایم گزینه بهتری هستند.

۳- قیمت بالای سنگ های طبیعی نسبت به موزاییک پلیمری:

همان طور که می دانیم سنگ های طبیعی حتی از نوع بی کیفیت آن مانند تراورتن به خاطر برش کاری و ساب خوردن به قیمت بالایی در بار عرضه می گردند اما موزاییک های پلیمری با وجود استحکام و کیفیت بالایشان قیمت های پایین تری دارند.

۴- وزن های بالای سنگ های طبیعی نسبت به موزاییک پلیمری:

وزن بالای سنگ های طبیعی موجب سخت شدن نصب آن ها و هزینه بالای کار می شود.

مکان های قابل اجرا موزاییک پلیمری

این محصولات با توجه به وزن پایین به دلیل تراکم بالا و تولید آن به روش لرزش و وجود مواد روان کننده (رزین) از کیفیت بالایی برخوردار میباشند به طوری که میتوان آن را با خیالی آسوده در نواحی بسیار سردسیر و محوطه سازی ساختمان ، ویلا ، پشت بام اجرا نمود.

کلام پایانی

از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله ما را همراه نمودید. در صورت داشتن سوالات تخصصی تر با کارشناسان مجموعه گروه تولیدی صنعتی پایا موزاییک تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *