دسته‌بندی نشده

موزاییک پلیمری چیست؟

موزاییک پلیمری

همانطور که می‌دانیم موزاییک اصطلاحی است که برای کفپوش‌های ساخته شده از سیمان و بتن به کار برده می‌شود. موزاییک پلیمری نیز نوع خاصی از این کف‌پوش‌ها می‌باشد که در ترکیب مواد اولیه آن از مواد پلیمری استفاده شده است. در واقع در این نوع موزاییک‌ها از بتن‌هایی با ویژگی خود متراکم شونده استفاده می‌شود. مجموعه پایا موزاییک در این مطلب در کنار معرفی موزاییک‌های پلیمری، به مشخصات اصلی آن، ویژگی‌ها و معایب و همچنین کابردهای آن خواهد پرداخت.

شاخه‌ای از موزاییک‌ها که برای ساخت آنها از سیمان، ماسه و پودر سنگ به همراه مواد پلیمری استفاده می‌شود. وجود پلیمر در این موزاییک‌ ها عاملی برای تبلور سیمان است که باعث ایجاد ساختار منظم در آن می‌گردد. نتیجه این تاثیر گذاری، استحکام بیشتر و مقاومت بالاتر در موزاییک می‌باشد.

"<yoastmark

روش تولید موزاییک های با کیفیت پلیمری

شرکت‌های مختلف با توجه به نوع کیفیت مدنظر و نتایج آزمایشات خود، میزان مورد نظر از مواد اولیه شامل سیمان، سنگ دانه، ماسه، رنگ دانه، رزین سمنت پلاست و آب را باهم ترکیب می‌کنند و بعد از رسیدن به غلظت مورد نظر که حالت خمیری شکل پیدا می‌کند، آن را به قالب‌های موج در روی نقاله انتقال می‌دهند تا تحت ویبره قرار بگیرند. اجرای ویبره باعث یکدست شدن ترکیب و خارج شدن هوای موجود در آن می‌شود. در ادامه توسط همین نقاله مواد خام در قالب موزاییک به کوره منتقل می‌گردند. زمان نگه داری‌ موزاییک‌های پلیمری در کوره حدود 24 ساعت می‌باشد که بعد از آن آماده استفاده و اجرا می‌باشند.

از ویژگی های این محصول این میباشد که اصلا نیازی به ساب زدن ندارد و کاملا به صورت خشکه تولید میشود.

"<yoastmark

ویژگی‌های موزاییک پلیمری

  1. حالا که با که با این نوع موزاییک آشنا شدید حتما از مجموعه پایا موزاییک می‌پرسید که استفاده از این موزاییک‌ها چه مزایا و ویژگی‌هایی را برای ما فراهم می‌آورد؟ به تعدادی از مهم‌ترین آنها در این قسمت اشاره می‌کنیم:
    کیفیت و تنوع رنگ در موزاییک پلیمری بسیار بالاست.
  2. ماندگاری رنگ در برابر سایش، آفتاب، برف و باران، طولانی مدت می‌باشد.
  3. مقاومت در بازه دمایی بسیار وسیع‌تر نسبت به موزاییک‌ های معمولی، به طوری که در برابر سرمای بسیار زیاد و یخبندان 50- درجه و گرمای بیش از 100 درجه، دچار هیچ مشکلی نمی‌شود.
  4.  چسبندگی بسیار بالا در زمان اجرا، به نحوی که با بتن زیرین به صورت یک تکه در می‌آید.
  5. تنوع در اندازه این موزاییک‌ها بسیار زیاد می‌باشد که کار نصب را راحت می‌کند و میزان پرتی و برشکاری کم می‌شود.
  6. اجرای آن راحت است و برای نصب می‌توان از ملات سیمان استفاده کرد.
  7. امکان ست کردن و ترکیب رنگ کردن چند نمای داخلی و بیرونی توسط موزاییک پلیمری فراهم است، چرا که دارای کاربرد چند منظوره می‌باشند.
  8. حفظ ظاهر براق با همان کیفیت اولیه که به خاطر عدم نفوذ پذیری آب در آن می‌باشد.
  9. وزن این موزاییک‌ها سبک می‌باشد.
  10. قیمت موزاییک پلیمری با توجه به این همه ویژگی که ارائه ‌می‌دهند نسبت به سنگ‌ها و سرامیک‌ها کمتر است و مناسب‌تر در می‌آید.
  11. در کنار تمام این ویژگی ها تنوع بسیار زیاد و زیبا در طرح های این محصولات که باعث میشود بتوانید با توجه به سلیقه خود شکل مد نظر خود را انتخاب نمایید.به این صورت که هم طرح های متنوع برای پارکینگ ، محوطه ساختمان ، پشت بام (روف گاردن) ، دور محوطه استخر ، حیاط ویلا ، دارا میباشد.

"<yoastmark

دلایل برتری موزاییک پلیمری نسبت به سایر محصولات

موزاییک های متفاوت و خوش طرح پلیمری نسبت به موزاییک حیاطی مقاومت و استحکام بسیار بالاتری دارد. همچنین میزان سایش، رنگ باختن و کثیف شدن در موزاییک حیاطی بسیار بالاست. از طرفی موزاییک پلیمری به خاطر بافت متراکم‌تر، میزان نفوذ پذیری آب در آن نسبت به موزاییک حیاطی کمتر می‌باشد. در نهایت تنوع این مدل موزاییک خیلی بیشتر از موزاییک حیاطی است.
در مورد سنگ‌ها نیز، همانطور که در اطراف خود می‌بینید، به دلیل باران‌های اسیدی و گرما و سرما، دچار افت کیفیت می‌شوند و بعد از مدتی به حالت کدر در می‌آیند. همچنین کار کردن و اجرای سنگ سخت‌تر است و به مرور زمان بخاطر فرسایش از سطح جدا می‌شود. در نهایت وزن و قیمت سنگ‌ها نیز خیلی بیشتر از قیمت موزاییک پلیمری می‌باشد.

موزاییک با کیفیت پلیمری طرح واش ترکیبی 40*40

موزاییک با کیفیت پلیمری طرح واش ترکیبی 40*40

معایب موزاییک پلیمری

درست است که این نوع موزاییک  ویژ‌گی‌ها و مزایای بسیار خوبی دارد اما چند مورد محدود کننده نیز در این محصول وجود دارد. مهمترین عیب در زمان ساخت است که ترکیب مواد اولیه و میزان مخلوط شدن آن با آب، نوع کیفیت محصول را ممکن است بسیار تغییر دهد. مثلا در صورت وجود خاک در مواد، موزاییک پلیمری ترد می‌شود.

در کنار این مورد که در کیفیت محصول تاثیر میگذارد میتوان از متریال مصالح بی کیفیت برای تولید نام برد.یا اینکه مقدار ماسه نسبت به سیمان زیاد باشد. برای مثال ساده تر که بخواهید متوجه بشوید.این محصولات را میتوان از مخلوط یک به سه تا یک به هفت تولید نمود. یعنی به ازای هر بیل سیمان هفت بیل ماسه به آن اضافه کنیم که این امر باعث بی کیفیتی شدید محصول میشود.و استاندارد آن بین یک به سه تا یک تا پنج میباشد.

مسئله بعدی رزین (روان کننده) آن میباشد. امروزه در بازار رزین های بسیاری به فروش میرسد که بسیاری از آن ها از لحاظ کیفیتی بسیار نامرغوب میباشد ، اما از لحاظ قیمتی بسیار مناسب میباشد که همین امر باعث میشود که تولید با آن برای تولیدکننده به صرفه در بیاید ، اما‌ نتیجه استفاده از این رزین ها تولید جنسی بی کیفیت از لحاظ مقاومت در برابر سرما و جذب آب میشود.پیشنهاد ما به شما عزیزان این میباشد که حتما از منابع مطمئن برای خرید موزاییک پلیمری اقدام نمایید تا از بروز مشکلات بعد از اجرای آن برای محیط خود جلوگیری نمایید.

مناطق پرکاربرد موزاییک پلیمری

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم و در چندین مورد به آن اشاره نمودیم ویژگی خاص موزاییک پلیمری تولید آن با مواد افزودنی (رزین) میباشد که همین امر باعث میشود که جذب آب آن به شدت کاهش پیدا کند و در نتیجه مقاومت بسیار زیادی در برابر سرما از خود نشان دهد.همین امر باعث گردیده این موزاییک دوست داشتنی در مناطق بسیار سردسیر بیشترین کاربرد را داشته باشد و میشود گفت که بیشتر بازار مناطق سردسیر را اذعان خود کرده است.

نکته قابل توجه بعدی این میباشد که به دلیل رنگ بندی جذاب و طرح های متنوع امروزه در مناطق با آب و هوای معتدل نیز بسیار از این محصول استفاده میشود.آخرین مورد وزن سبک این موزاییک باعث گردیده با توجه به قیمت بسیار مناسب در برابر کیفیت عالی در پشت بام ها نیز از آن استفاده می شود و امروزه در بعضی موارد افراد به جای استفاده از موزاییک پرسی از این محصول استفاده مینمایند.

نکات مهم حین خرید موزاییک پلیمری و نصب آن

مهم ترین نکته هنگام خرید این میباشد که مطمئن شوید که محصول خریداری شده شما با چه سیمانی تولید شده است زیرا رکن اصلی در تولید چه موزاییک پلیمری و چه سایر قطعات بتنی سیمان آن میباشد. و از آن جایی که در کشور ما معدن های سیمان بسیاری وجود دارد کیفیت آن ها نیز بسیار متفاوت بایک دیگر میباشد.

بهترین و مرغوب ترین سیمان ها برای تولید قطعات بتنی با سیمان سیاه ، شاهرود ، تهران ، ساوه و با سیمان سفید ، ساوه ، مشهد ، تهران ، فیروزکوه میباشد.مورد دوم رزین (روان کننده) میباشد و از هر شرکتی که میخواهید خرید نمایید حتما سوال نمایید که محصول با چه رزینی تولید شده است و چه مقدار در تولید از آن استفاده شده است.مورد آخر سگندانه های پشت کار میباشد.اطمینان حاصل نمایید حتما پشت کار سنگدانه داشته باشد چون باعث نصب راحت تر محصول میگردد.

نصب موزاییک پلیمری

در هنگام نصب این را در نظر داشته باشید که از کیفیت جنس مهم تر اجرا آن توسط استاد کار میباشد زیرا هر چقدر هم محصول خریداری شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد اگر استاد کار از مهارت کافی برخوردار نباشد و محصول را اصولی اجرا ننماید مطمعن باشید که بعد از مدتی دچار مشکل کنده شدن و لق شدن آن خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *