دسته‌بندی نشده

خرید موزاییک از تولید کننده

موزاییک هنری است که در آن قطعات مختلف بتنی کوچک کنار یکدیگر قرار گرفته و نقش زیبایی را ایجاد می‌کنند. موزاییک‌ها یک کف‌پوش فشرده و متراکم هستند که از مخلوط کردن مصالح ساختمانی‌ای مانند سیمان، ماسه، پودر سنگ دانه‌ی سنگ و آب به دست می‌آیند. موزاییک‌ها به روش‌های گوناگونی تولید می‌شوند و انواع مختلفی نیز دارند. امروزه خرید موزاییک بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

موزاییک

موزاییک

روش‌های تولید موزاییک

موزاییک‌های موجود در بازار با روش‌های مختلفی ساخته‌ می‌شوند. این روش‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.
۱:روش ساخت موزاییک پرسی: در این روش کار اصلی برای ساخت موزاییک متراکم کردن ذرات تشکیل دهنده‌ی موزاییک می‌باشد. در این روش دستگاهی وجود دارد که از طریق آن به ذرات فشار وارد می‌شود ومیزان فشار وارده متناسب با اندازه‌ی ذرات و نوع ذرات تشکیل دهنده‌ی موزاییک می‌باشد. این موزاییک‌ها قبل از استفاده باید ساییده شوند تا سطح صافی داشته باشند.
۲:روش ساخت موزاییک لرزشی: در روش لرزشی دستگاهی وجود دارد که می‌لرزد و با این لرزش خود ذرات سازنده‌ی موزاییک را یکدست و متراکم می‌کند. این روش سبب قفل شدن دانه‌های سنگ به هم می‌شود ودر نتیجه موزاییک به دست می‌آید. در این نوع روش ساخت موزاییک‌ها ساییده نمی‌شوند مگر این‌که درون آن‌ها سنگ‌های تزیینی به کار رفته باشد.

کاربرد موزاییک

کاربرد موزاییک

سطوح مختلف موزاییک

موزاییک‌ها از سطوح مختلفی تشکیل شده اند تا مقاومت آن‌ها در برابر وزن بالا و در برابر ضربه و… بالا برود. این سطوح عبارتند از:
۱:لایه‌ی نارین:موزاییک‌ها در محیط‌های مختلفی کاربرد دارند و چون کاربرد مختلفی دارند لازم است که این موزاییک‌ها با مقاومت بالا ساخته شوند. برای افزایش مقاومت موزاییک‌ها، تولید کنندگان ابتدا یک لایه‌ی ضخیم برای قسمت زیرین موزاییک تولید می‌کنند که به آن نارین گفته می‌شود. نارین‌ها ضخامت زیادی دارند تا بتوانند وزن‌های زیاد را تحمل کنند.
۲:لایه‌ی نقش یا رویه:لایه‌ی رویه به قسمت بالایی موزاییک‌ها گفته می‌شود که در زیبایی موزاییک تأثیر دارد. ضخامت این لایه‌ها کمتر از لایه‌ی نارین می‌باشد و در آن از موادی مانند پودر سنگ، سنگ‌های تزیینی و ترکیبات سنگ دار استفاده می‌شود.

سطوح مختلف موزاییک

سطوح مختلف موزاییک

انواع موزاییک بر اساس میزان استحکام

موزاییک‌ها از نظر نوع در دسته‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند. انواع موزاییک از نظر تعداد لایه و استحکام به سه دسته تقسیم می‌شود.
● موزاییک‌های تک لایه: این موزاییک‌ها بیشتر اوقات جنبه‌ی تزیینی دارند. موزاییک‌های تک لایه ضخامت کمی دارند و سطح آن‌ها صاف و شفاف است. این گونه موزاییک‌ها بیشتر در طراحی داخلی خانه‌های لوکس و مدرن کاربرد دارند.
● موزاییک‌های دو لایه: این موزاییک‌ها از دو سطح مختلف به نام‌های نارین و رویه تشکیل شده اند که درمورد این دو سطح برایتان توضیح دادیم. موزاییک‌های دو لایه بسیار پر کاربرد هستند و به دلیل مقاومت بالا در هر مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موزاییک‌های دولایه ضخیم هستند و همین ضخامت آن‌ها باعث مقاومت آن‌ها شده است.
● موزاییک‌های پلیمری: نوع دیگری از موزاییک‌های موجود در بازار موزاییک‌های پلیمری هستند که این موزاییک‌ها اکثر اوقات در سنگ‌فرش کف استفاده می‌شوند. در ساخت موزاییک‌های پلیمری از ماده‌ای به نام رزین پلیمری که چسبندگی بسیار بالایی دارد و رنگی است، استفاده می‌شود. رزین پلیمری ذرات موزاییک را به صورت محکم به یکدیگر می‌چسباند ودر برابر یخ زدگی و سرما مقاومت بالایی دارد.

استحکام موزاییک

استحکام موزاییک

خرید موزاییک بر اساس شکل ظاهری

موزاییک‌های مصرفی بر اساس شکل ظاهری خود به پنج دسته تقسیم می‌شوند.
● موزاییک سنگ دار:موزاییک‌های سنگ دار بیشتر اوقات از سنگ‌های ریز تولید می‌شوند و در سنگ‌فرش حیاط خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
● موزاییک سیمانی:در ساخت این موزاییک‌ها هیچ گون سنگی به کار نمی‌رود و تنها نمای تزئینی آن‌ها شیار‌هایی است که با دستگاه روی آن ایجاد می‌کنند. این گونه موزاییک‌ها بیشتر اوقات در سنگ‌فرش خیابان‌ها و… به کار می‌روند.
● موزاییک شسته:موزاییک‌های شسته از ترکیب سنگ‌های معدنی، سیمان و چسب بتن به وجود می‌آیند و بیشتر اوقات در پارک‌ها و بوستان‌ها و یا در پارکینگ خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
● موزاییک شیاردار:از این موزاییک‌ها بیشتر در سنگ‌فرش‌های خیابان‌ها و پیاده‌روها استفاده می‌شود. این موزاییک‌ها طرح‌ها و شیارهایی را بر روی بدنه خود دارند و برای استفاده در مکان‌های نام برده بسیار مناسب هستند.
● موزاییک تزیینی:این موزاییک‌ها همانطور که از نامشان پیداست بیشتر در امور تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمای ظاهری موزاییک

نمای ظاهری موزاییک

مزایای استفاده و خرید موزاییک

موزاییک‌هایی که از آن‌ها در مکان‌های مختلف استفاده می‌گردد، باید بادام باشند و استحکام بالایی نیز داشته باشند. موزاییک‌ها به دلیل طراحی سنتی آن‌ها از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردارند. این طراحی موزاییک‌ها سبب انرژی بخش بودن آن‌ها شده است. رنگ‌هایی که در تولید موزاییک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، رنگ‌های طبیعی هستند و تنوعذبسیاری دارند. موزاییک‌های موجود در بازار فروش به آسانی شستشو می‌شوند وبیاد مختلفی نیز دارند. این موزاییک‌ها با سیمان و ملات ساختمانی به راحتی نصب می‌شوند و قیمت آن‌ها نیز بسیار ارزان است. این موزاییک‌ها در برابر شرایط جوی مختلف نیز از دوام بالایی برخوردارند.

معایب انواع موزاییک

موزاییک‌ها بر خلاف مزایای زیادی که دارند، از مطالبی نیز برخوردار هستند. یکی از معایب موزاییک‌ها این است که چون در ساخت آن‌ها از پودر سنگ استفاده می‌شود، موزاییک‌ها ترد می‌شوند. همچنین موادی که برای تهیه‌ی موزاییک مورد استفاده قرار می‌گیرند اگر دیر میکس شوند، خراب شده و دیگر نمی‌شود از آن‌ها استفاده کرد. عیب بعدی موزاییک‌ها این است که ممکن است به مقدار رنگ‌دانه‌ها حساسیت نشان دهند.

تنوع در طرح و رنگ

تنوع در طرح و رنگ

نحوه‌ی تشخیص موزاییک خوب

موزاییکی که خریدار قرار است مورد استفاده قرار دهد، باید دارای ویژگی‌های زیر باشد.
_اگر این موزاییک‌ها را بشکنید، سنگ‌دانه باید در تمام قسمت‌ها و لایه‌های آن موجود باشد.
_موزاییک‌ها نباید در لایه‌های مختلف خود حباب داشته باشند.
_درهنگام خرید حتماً مقاومت موزاییک در برابر ضربه چک شود.
_در تولید موزاییک باید از مصالح مرغوب و باکیفیت استفاده شده باشد.
_موزاییک‌ها باید قیمت مقرون به صرفه‌ای داشته باشند و از استانداردهای لازم برای تجهیزات خانه و مراکز مختلف برخوردار باشند.
_موزاییک‌ها باید در برابر فشار مقاومت داشته باشند
نحوه‌ی خرید بهترین موزاییک بازار
خریداری که می‌خواهد موزاییک بخرد، باید توجه داشته باشد که موزاییک انتخابی او با شرایط جوی منطقه‌ی مورد نظر هماهنگ باشد. علاوه بر این موزاییکی بهتر است که علاوه بر کیفیت بالا، دارای قیمت ارزان نیز باشد. بهتر است موزاییک‌ها از کارخانه خریداری شود و هرچقدر که تعداد آن بیشتر باشد، قیمت نیز پایین‌تر می‌آید. علاوه بر این نکات موزاییکی بهتر است که قدرت مقاومت بالایی نسبت به سایر موزاییک‌ها داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *