دسته‌بندی نشده

معرفی انواع مدل‌ های موزاییک

انواع موزاییک

 

انواع مدل‌های موزاییک را در سایت پایا موزاییک می‌خواهیم به شما عزیزان معرفی کنیم تا اگر قصد خرید داشتید اطلاعاتی کافی در این زمینه داشته باشید و بهتر بدانید که کدام نوع و مدل موزاییک بیشتر به کارتان می‌آید. موزاییک یکی از انواع کفپوش‌های محبوب و پرکاربرد در ایران است که برای پوشاندن کف حیاط، کف پارکینگ، سنگ فرش نمودن باغچه و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع از کفپوش‌ها به دلیل ساختار مستحکمی که دارند تا سال‌های سال دوام می‌آورند. امروزه طرح‌های متنوعی از موزاییک به بازار عرضه شده که با استقبال خوبی از سوی مصرف کنندگان مواجه شده است.

موزاییک

موزاییک

موزاییک چیست؟

موزاییک واژه‌ای نام آشنا و بسیار کاربردی برای ما ایرانی می‌باشد چرا که اکثرا حیاط خانه خود را با این نوع از کفپوش آماده سازی می‌کنند. موزاییک در واقع نوعی بتن است که تحت تاثیر یکسری دستگاه‌های فشار و پرسی به صورت متراکم و فشرده در می‌آید.

با تحت تاتیر قرار گرفتن ترکیبی از ماسه، سیمان، آب، سنگ دانه و پودر توسط یک دستگاه فشار و همچنین دستگاه لرزشی، موزاییک در طرح و اندازه‌های مختلف شکل می‌گیرد. به موزاییک معرق و یا سفال هم گفته می‌شود که از نظر لغوی به معنای کنار هم قرار گرفتن چندین قطعه کوچک، منظم و سفالی رنگ به وجود آمده است. موزاییک در ایران بسیار پرطرفدار است و به طور گسترده‌ای در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موزاییک

موزاییک

معرفی انواع مدل‌های موزاییک

موزاییک بر اساس آیتم‌های مختلفی از جمله شکل ظاهری، نحوه تولید و ساختار به مدل‌های گوناگونی تقسیم می‌شود که در ادامه به شرح انواع مدل‌های موزاییک خواهیم پرداخت:

موزاییک شیار‌دار

بر روی سطح این نوع از موزاییک، برجستگی و فرورفتگی‌هایی وجود دارد که حالتی شیاردار به آن می‌دهد. بیشترین کاربرد موزاییک شیاردار برای سنگفرش پیاده‌رو‌ها و محوطه‌ها می‌باشد.

موزاییک پلاکی

نوعی دیگر از انواع مدل موزاییک است که دارای سطحی صاف، صیقلی و سخت می‌باشد. این مدل بر اساس ابعاد موزاییک در سایزهای گوناگونی تولید و روانه بازار می‌شوند.

موزاییک سیمانی

این نوع از موزاییک تزیین خاصی ندارد چرا که در ساخت آن‌ها از هیچ سنگ تزیینی استفاده نمی‌شود. دارای سطحی یکنواخت با شیارهایی ساده می‌باشد.

انواع موزاییک سیمانی

موزاییک شسته : نوعی دیگر از انواع مدل موزاییک است که می‌توان بر روی سطح آن، دانه‌های برجسته شن را مشاهده نمود.

موزاییک سنگ‌دار : از ویژگی این مدل از موزاییک وجود سنگ‌های تزیینی است که ظاهر آن را بسیار زیبا جلوه می‌دهد. سطح موزاییک سنگ‌دار می‌تواند به صورت ساده و یا شیار‌دار باشد.

موزاییک شکسته

موزاییک شکسته

مواد اصلی تشکیل دهنده موازییک

از موادی که در ساخت موزاییک مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان اشاره‌ای به موارد زیر نمود:
سیمان: اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده موزاییک، سیمان است. وجود سیمان در ساختار موزاییک موجب بالا بردن مقاومت و پایداری می‌گردد. سیمان به کار رفته با توجه به انواع مدل‌های موزاییک می‌تواند سفید، سیاه و یا رنگی باشد. معمولا از سیمان سفید برای لایه رویه و از سیمان رنگی نیز برای لایه رویه و زیرین استفاده می‌شود.
ماسه: از دیگر مواد اصلی تشکیل دهنده در ساختار موزاییک می‌توان اشاره‌ای به ماسه نمود. ماسه به دو شکل بادی و دانه‌های شن در ساخت موزاییک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ‌های شیمیایی: موزاییک در مدل‌های مختلفی طراحی می‌گردد که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد. یکی از انواع مدل‌های موزاییک نوع رنگی است. بنابراین در ساخت موزاییک‌های رنگی از مواد شیمیایی به منظور ایجاد ترکیبات رنگی استفاده می‌شود. سنگ ریزه، آب و پودر سنگ نیز از دیگر ترکیباتی است که در ساخت موزاییک به کار می‌رود.

روش تولید موزاییک

برای تولید این نوع از کفپوش‌ها از دو روش پرسی و همچنین ویبره‌ای می‌توان استفاده نمود که در ادامه به شرح هر کدام خواهیم پرداخت:
روش پرسی: در این روش برای این که سیمان و سایر مواد حالتی متراکم به خود بگیرند از دستگاه پرس استفاده می‌شود. با استفاده از فشاری که از سوی این دستگاه بر سیمان اعمال می‌گردد عملیات فشرده‌سازی و تراکم انجام می‌گیرد. میزان فشار وارده نیز تحت تاثیر فاکتور‌های مختلفی همچون میزان و ابعاد سنگ دانه‌ها قرار دارد.
روش ویبره: در روش ویبره یا همان لرزشی، از دستگاه لرزاننده استفاده می‌شود. بدین ترتیب هیچ گونه اعمال فشاری بر روی سیمان وجود ندارد و فشرده‌سازی نیز کاملا توسط لرزش انجام می‌گیرد. موزاییک‌های تولید شده معمولا دارای سطوحی صاف هستند و در آن‌ها برخلاف روش پرسی ساب خوردن الزامی نیست. البته اگر قرار به تولید سنگ تزیینی باشد، فرایند سایش نیاز می‌شود. از نمونه موزاییکی که از طریق لرزش ایجاد می‌گردد می‌توان به نوع پلیمری اشاره نمود.

انواع موزاییک

انواع موزاییک

بخش‌های اصلی تشکیل دهنده موزاییک

انواع مدل‌های موزاییک از دو بخش زیر تشکیل شده‌اند:
لایه رویه: این لایه در واقع همان نقش و ظاهر موزاییک است و معمولا حالتی رنگی دارد. این لایه موجب اعمال فشار به لایه‌های زیرین می‌گردد. لایه رویه از موادی همچون سیمان، آب، رنگ، پودر سنگ و سنگ دانه رنگی تشکیل شده است.
لایه زیرین: این لایه در مقایسه با لایه رویه ضخامت بیشتری دارد و نیز به دلیل داشتن ساختاری مقاوم و پایدار از قابلیت تحمل فشار بالایی برخوردار می‌باشد. مواد تشکیل دهنده در این ساختار همچون لایه رویه است با این تفاوت که معمولا فاقد سنگ دانه می‌باشد.
همه موزاییک‌ها به صورت دو لایه تولید نمی‌شوند، برخی تک لایه و برخی به صورت دو لایه هستند. موزاییک‌های تک لایه از طریق ساب خوردن و با کمک روش پرسی تولید می‌شوند و برای طراحی آن‌ها نیاز به دستگاه‌های پیچیده‌ای نیست.

کاربرد موزاییک

کاربرد موزاییک

کاربرد موزاییک

همان طور که اشاره نمودیم موزاییک یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت و ساز است که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. از موزاییک در بخش نازک کاری ساختمان به کار گرفته می‌شود و به عنوان یک کفپوش، وظیفه پوشاندن کف اعم از حیاط، پشت بام و … را بر عهده می‌گیرد. ضمنا موزاییک در مقایسه با سایر کفپوش‌های موجود در بازار از قیمت مقرون به صرفه‌تری برخوردار است، به راحتی نیز دز دسترس افراد قرار می‌گیرد و همچنین استقامت و پایداری بالایی دارد و قادر است که در برابر فشار از خود مقاومت خوبی نشان دهد. از موارد استفاده از این مصالح ساختمانی می‌توان اشاره‌ای به موارد زیر نمود:

  • کفپوش حیاط، محوطه ویلا و راه ‌پله‌ها
  • کفپوش پارکینگ
  • کفپوش معابر عمومی و پیاده‌رو‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *